Slovenská společnost SkyToll nabídla českému státu za provoz mýtného systému po konci letošního roku pětinovou slevu. Firma nabízí i stomilionové garance, pokud se nepodaří v prvních třech měsících vybírat mýtné se stejnou efektivitou, jako je tomu dosud. Na úterní tiskové konferenci to řekl předseda představenstva SkyToll Matej Okáli.

Nového provozovatele potřebuje ministerstvo dopravy najít do konce roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. Nyní stát za provoz mýta platí zhruba dvě miliardy ročně.

Podle ministerstva je možnost, aby se spustil nový systém od ledna, prakticky nulová. Materiály od SkyTollu však analyzuje.

Právě se současným provozovatelem chce ministerstvo dopravy prodloužit smlouvu. Podle společnosti SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku, je ale pro stát výhodnější jednat se dvěma uchazeči, protože pak bude mít větší šanci získat lacinější řešení. Jednání o prodloužení smlouvy s Kapschem je na programu jednání středeční vlády.

"Ministerstvo dopravy nemá dobré řešení, existují jen špatná a ještě horší řešení," řekl Okáli. Současná snaha ministerstva zdůvodnit zadání dalšího provozu mýtného systému bez veřejné soutěže Kapschi kvůli jeho technologické exkluzivitě podle Okáliho neobstojí. 

Podle ministerstva není možné spustit nový systém od ledna 2017 bez součinnosti se stávajícím provozovatelem. "Možnost, jak během jednoho roku vybrat, implementovat a zprovoznit nový systém, je ale v realitě prakticky nulová. A to jak v právní, tak odborné rovině. A to přes deklarace například firmy Skytoll, že to dokáže," uvedl za resort vedoucí odboru komunikace Jakub Stadler. Odborná veřejnost podle něj tvrdí, že by šlo o světový rekord.

SkyToll prý dokáže prostřednictvím existujících mýtných bran vybírat mýto rovněž. Pokud by stát přesto další správu systému zadal Kapschi, SkyToll by se mohl obrátit na soud.

Nabídku poslal SkyToll ministerstvu dopravy a dalším státním institucím ve druhé polovině února. Firma je ochotná systém spravovat po dobu dvou nebo tří let, a poté celý systém předat státu. Ministerstvo dopravy nicméně na nabídku zatím nereagovalo a naopak ji prostřednictvím médií zpochybňovalo, uvedl Okáli. Úřad mimo jiné kritizoval to, že společnost v nabídce jasně neuvedla cenu, za kterou je ochotná systém spravovat.

To je podle Okáliho dáno tím, že SkyToll předpokládá, že se o ceně ještě bude vyjednávat. Snížit cenu je možné například pomocí redukce počtu využívaných mýtných bran nebo prodejních míst, kde mohou řidiči kamionů vyzvedávat palubní jednotky.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

SkyToll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

To ale přestavitelé společnosti zpochybňují a tvrdí, že jediným majitelem firmy je český podnikatel Petr Syrovátko, majitel liberecké stavební společnosti Syner. Účast lidí z PPF se podle Okáliho týká vzniku SkyTollu, kdy PPF Syrovátkovi údajně pomáhala s financováním projektu.