Skupina DKV Mobility Services Group, která poskytuje služby v osobní a nákladní dopravě, dosáhla loni celkového provozního výnosu 5,8 miliardy eur, což je meziročně o 1,8 procenta více. „Přestože byla cena nafty v uplynulém roce vzhledem k současné nadměrné nabídce na světovém trhu průměrně o 12 procent nižší než v předchozím roce, podařilo se skupině tento vývoj úspěšně kompenzovat,“ říká výkonný ředitel skupiny Alexander Hufnagl.

Loňský rok hodnotí pozitivně i pobočka DKV v České a Slovenské republice. „Podařilo se nám dosáhnout dvojciferného nárůstu u všech produktových skupin, přičemž výtoče motorové nafty narostly o více než 20 procent,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel firmy.

Podle Pavlíka měla obchodně dobrý nebo dokonce výborný rok i většina zákazníků společnosti. Domácí poptávka, export zboží do probouzejících se západních ekonomik a klesající ceny nafty byly hybnou silou ozdravení celého sektoru silniční nákladní dopravy. „Naše analýzy ukazují, že si dopravci jako celek poradili s konjunkturou ekonomiky velmi dobře. Největší nárůsty jsme zaznamenali u dopravních firem podnikajících v automobilovém sektoru a průmyslové výrobě,“ říká Ondřej Pavlík.

Růst ekonomiky by měl pokračovat i v letošním roce. „Scénáře vývoje cen ropy jsou pro nejbližší měsíce v podstatě neměnné a pro dopravce příznivé: litr ropy bude i dále levnější než litr nejlevnější balené vody,“ konstatuje Pavlík.

Stejně tak sazby mýt pro rok 2016 většinou zůstávají na stejných hodnotách nebo jen vyrovnávají nízkou úroveň inflace. „Dopravci by se ale měli zavčas zajistit proti růstu cen paliva z dnešních hodnot a proti dopadům opuštění kurzovního závazku ČNB,“ doporučuje Pavlík.

A zároveň upozorňuje na velký rozptyl stojanových cen: „Dopravní firmy by měly pečlivě zvažovat, kde jejich řidiči tankují, rozdíly mezi nejnižšími a nejvyššími cenami u tuzemských čerpacích stanic dosahují v současné době až 40 procent.“

Proti všem příznivým vyhlídkám stojí aktuální nedostatek řidičů. „Obávám se, že problém s řidiči se ještě více prohloubí, neboť se jeho struktura neřeší. Navíc poptávka po dopravních kapacitách s největší pravděpodobností dále poroste a v nepřímé úměře k tomu se nabídka dostupných řidičů spíše sníží. Tím se rozevřou nůžky mezi nabídkou a poptávkou ještě více a vytvoří se tlak na významnější růst mzdových nákladů,“ upozorňuje Ondřej Pavlík. Paradoxně by však tento problém mohl přispět k omezení dopravní kapacity a tím k růstu přepravních sazeb.

Související