Japonsko se svého premiantství na poli superrychlých a také superdrahých železnic rozhodně jen tak vzdát nechce. Ve středu zahájilo stavbu vůbec první podzemní stanice pro rychlovlaky využívající technologii maglev. "Levitující" soupravy spojí Tokio s městem Nagoja.

Plánovaná trať bude klesat až 40 metrů pod zem a vlak na ní téměř 290 kilometrů z Tokia do Nagoje urazí za 40 minut. Novou linku vybuduje Středojaponská železniční společnost a přijít by měla v přepočtu na 1,15 bilionu korun, což je jen o něco více, než činil rozpočet České republiky v roce 2014.

Tokijské nádraží pro vlak se začalo hloubit pod již existujícím nádražím dalšího z japonských rychlovlaků – Šinkanzenu. A z podzemí se souprava moc často nevynoří, zbývajících 286 kilometrů do Nagoje povede z 90 procent pod povrchem, píše Japan Today.

Rychlovlak typu maglev funguje na principu magnetického polštáře a je schopen dosahovat rychlosti až 500 kilometrů za hodinu. Kvůli bezpečnosti budou jedny z nejrychlejších vlaků světa jezdit po rovné trase. Dokončena by měla být podle magazínu Monocle v roce 2027. Nová trasa bude mít mezi Tokiem a Nagojou čtyři zastávky.

Podle Japan Today však plánovaná trať nemá v Japonsku pouze příznivce.

Experti ministerstva dopravy i životního prostředí se bojí dopadu tak rozsáhlé stavby na životní prostředí.

Středojaponská železniční společnost by podle nich měla představit plán, co bude dělat s vytěženou horninou a jaký efekt bude mít stavba na podzemní vodu. Společnost by také měla informovat o svých stavebních plánech obyvatele, jichž se budou týkat.

Japonsko je v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy průkopníkem. V roce 1964 představilo světu vůbec první rychlovlak Šinkanzen, který v současnosti jezdí až 300 kilometrů za hodinu.

V rychlosti ho však předstihl právě maglev. Loni v dubnu v Japonsku při testovací jízdě překonal rychlost 600 kilometrů za hodinu, a stal se tak nejrychlejším vlakem světa.

V současnosti na principu magnetického polštáře jezdí na světě dva komerční vlaky, vedle toho japonského ještě jeden v Číně.

Související