Ministerstvo dopravy navrhne vládě pokračování smlouvy na provoz mýtného systému v tuzemsku s dosavadním dodavatelem, společností Kapsch, i po konci letošního roku. Materiál dalšího postupu v této věci úřad předloží kabinetu 17. února. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale zároveň nevyloučil další jednání s provozovatelem mýtného systému na Slovensku, společností SkyToll, která o provoz systému rovněž projevila zájem.

"Budeme navrhovat prodloužení smlouvy s Kapschem formou jednacího řízení bez uveřejnění, s tím, že musí být na nezbytně dlouhou dobu, abychom mohli pokračovat ve výběru mýta," řekl Ťok. Podle něj ministerstvo v současné chvíli a podle podmínek stanovených ve smlouvě s Kapschem z roku 2006 jinou možnost nemá. Zároveň ale podle Ťoka musí úřad postupovat s péčí řádného hospodáře a nemůže odmítat nabídky jiných zájemců.

Setkání zástupců ministerstva s firmou SkyToll se uskutečnila dvě. Na druhém z nich se nicméně podle Ťoka ukázalo, že situace s převzetím systému je složitější, než se na prvním setkání zdálo. Konkrétní nabídku úřad od firmy zatím nedostal.

67 mld. Kč

se v Česku vybralo na mýtném od roku 2007. Kapsch a jeho subdodavatelé za výstavbu a provoz systému od státu inkasovali 18 miliard bez DPH.
Chce také dál jednat s provozovatelem mýtného systému na Slovensku, společností SkyToll.

SkyToll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Tato společnost je spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

"Ještě před vládou by se měl nejnovějšími záměry ministerstva dopravy opět zabývat řídící výbor. Jejím členům by měl Ťokův úřad zhruba do týdne předložit k posouzení komplexnější harmonogram jednotlivých kroků," řekl zástupce ČSSD v řídícím výboru Pavel Švagr. Během úterního zasedání byly podle něho nicméně určeny dvě priority, kterými jsou zajištění výběru mýta od roku 2017 a příprava technologicky neutrálního tendru na desetiletý výběr mýta. V něm by měly mít šanci i společnosti nabízející jinou technologii, než jsou současné mýtné brány.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.