Čína se loni stala největším balíkovým a expresním trhem na světě. Alespoň podle množství přepravených zásilek, které nahlásil místní státní poštovní regulátor. Za období 2008 až 2014 se objem přepravených expresních zásilek v Číně zosminásobil a země loni údajně s počtem téměř 14 miliard balíků překonala do té doby vedoucí Spojené státy.

Přestože podle celkových tržeb expresního sektoru Čína za USA i tak stále značně zaostává, je jasné, že obří nárůst místního trhu s rychlou přepravou balíků pokračuje. Stojí za tím především internetové obchodování, které zasahuje v posledních letech výrazně i čínský venkov. Ten těží z rozšiřování internetového připojení, rozvoje doručovacích služeb a snižování cen mobilních telefonů.

V Číně bylo na konci loňského roku 649 milionů uživatelů internetu (zhruba 48 procent celkové populace), z nichž drtivá většina se připojovala z mobilu nebo tabletu. Země je největším trhem s chytrými telefony na světě. Tohoto vývoje se snaží využít některé velké čínské společnosti, jako jsou internetové obchody Alibaba a JD.com, Tencent Holdings nebo provozovatel internetového vyhledávače Baidu. Potenciál Číny v oblasti e-commerce je ale stále ve velké míře nevyužitý. Mimo dosah zůstávají i přes velké změny stovky milionů potenciálních klientů hlavně v malých městech a zemědělských oblastech.

Čínská chytrá logistika

Pod internetovou společnost Alibaba Group Holding, která se podle některých údajů na celkových tržbách z internetového prodeje v Číně podílí až 80 procenty, spadá mnoho služeb. Například aukční a obchodní portál Taobao nabízející více než miliardu produktů, dále Tmall, kde nabízí své výrobky čínské podniky zákazníkům nejen v mateřské zemi, pak také rezervační portál pro cestování, poskytovatel cloudových počítačových služeb a mnoho dalších. Celková hodnota zboží, které se prodalo na platformách Alibaby, byla loni vyšší než hodnota zboží prodaného dvěma velkými internetovými prodejci Amazon a eBay dohromady. Firma pravidelně dosahuje obrovských růstů, a proto před dvěma lety založila spřízněnou společnost Cainiao, která jí pomáhá integrovat logistické operace, jež outsourcuje u řady 3PL a balíkových firem.

Alibaba, která funguje především jako on-line prodejní místo pro různé obchodníky, původně nevytvářela vlastní logistickou síť, jak je obvyklé u velkých e-shopů, ale naopak využívala a integrovala to, co trh nabízel. Logistický joint venture Cainiao pečuje o síť, kterou označuje jako China Smart Logistics. Alibaba v ní vlastní 48procentní podíl a součástí tohoto společného podniku je i 14 strategických logistických partnerů, mezi které patří také pět největších čínských expresních přepravců. Celé toto logistické "monstrum", pro které pracuje dnes v Číně kolem 1,5 milionu doručovatelů, je propojené přes informační platformu, již provozuje Cainiao. Tato společnost ale sama o sobě žádné balíky netřídí a zboží nedoručuje. Funguje vlastně podobně jako 4PL společnost, která organizuje a propojuje síť sítí.

V praxi funguje objednávání zboží přes weby Alibaby přibližně takto: zákazník si v e-shopu objedná vytoužené zboží a informační systém společnosti Cainiao mu vygeneruje podle složitého algoritmu přibližný čas doručení. Poté si nakupující vybere, jestli chce zásilku přivézt až ke dveřím, nebo si ji převezme na výdejním místě. Když objednávku dokončí, prodejce zboží, kterým je zpravidla třetí strana, vybere doručovací společnost. Její kurýr převezme zásilku od prodejce, naskenuje čárový kód, čímž se status zásilky přenese do dopravního informačního systému balíkové služby, který je propojen s informačním systémem Alibaby a prodejce. Nakupující i prodejce pak mohou on-line sledovat pohyb zásilky celým logistickým procesem.

Prodejce může v rozsáhlém systému sledovat statistiky, které evidují, jak si vedou jednotlivé doručovací společnosti a jak jsou zákazníci spokojení s těmito službami. Cainiao má díky propojeným systémům k dispozici také řadu dalších statistik a informací, které dávají dohromady obrázek o výkonnosti systému a budoucím vývoji, jako například analýzu přepravy, využití distribučních center či výdejen nebo předpověď budoucí poptávky. Termín "velká data" zde má skutečně opodstatnění.

Cesta na venkov

Aktuálním cílem Cainiao je rozšířit počet čínských měst, do kterých bude doručovat zásilky objednané v rámci obří internetové sítě Alibaby do druhého dne. "Cainiao vytvořilo komplexní logistickou síť a plánuje do konce roku nabídnout doručení následující den od objednání do 50 měst," uvedla prezidentka firmy Judy Tchung v květnu letošního roku, kdy tento servis fungoval zatím jen ve 34 městech. Nezdá se to sice jako těžko dosažitelná meta, ovšem při velkých doručovacích vzdálenostech v zemi, složitosti celého systému a množství zásilek rozhodně není ani zrovna jednoduchá.

Od svého založení uzavřela společnost Cainiao partnerství s tisíci logistických a dopravních providerů, zprovoznila distribuční centra ve 12 klíčových městech, začala doručovat do 217 zemí či oblastí a otevřela servisní centra v 1200 vesnicích a rurálních regionech. Právě to je pro ni klíčové, protože další zákazníky může Alibaba získat zejména na venkově, kam nyní proudí pouhá desetina zboží objednaného v e-shopech firmy. Na odlehlé regiony sází i jeden z hlavních konkurentů na čínském trhu e-commerce, JD.com.

Alibaba proto oznámila, že investuje 1,6 miliardy dolarů během následujících tří až pěti let do zřízení dalších tisíců servisních poboček portálu Taobao na čínském venkově. Do nich si chodí místní vyzvedávat zboží a také jej objednávat, pokud nemají vlastní počítač nebo přístup k internetu.

Mnoho vesničanů navíc neumí s počítačem nebo chytrým telefonem ani zacházet, proto je v servisním centru čeká pracovník, který zákazníka provede celým nákupním procesem. Jako například Kung Ťiang-fej, která se takto stala on-line prodavačkou prakticky pro celou menší vesnici. A nejen to. Pokud si chce zákazník objednat třeba něco na sebe a neví velikost, servisní pracovnice vytáhne metr, zákazníka změří a společně vyhledají jak oblečení, tak třeba i doplňky nebo vhodný prášek na praní. Takto vyřídí několik desítek objednávek denně, vedle toho si tu mnozí zákazníci zboží i vyzvedávají a mohou využít zdarma místní počítač pro soukromé účely. Navíc se v centru pořádají i školení práce s počítačem. Jedna ze společností čínského koncernu poskytuje také finanční služby, které se samozřejmě nabízí i v servisních centrech v odlehlých oblastech Číny. Vše se v těchto "mini-multifunkčních" obchodech sbíhá a internetový gigant pomalu začíná ovládat místní maloobchod.

Alibaba se snaží svou strategii vykreslit v růžových barvách. Internetová firma prý pomáhá i místním farmářům, kterým nabízí on-line prodej jejich produktů. Odvrácenou stránkou je ale to, že mnozí z místních přestávají chodit nakupovat do lokálních kamenných obchodů, na nichž je řada majitelů nebo prodavačů ekonomicky závislá.

Alibaba zatím do své sítě na čínském venkově spíše investuje, než že by na ní vydělávala. "Zatím nevíme, kdy bude náš internetový prodej na venkově ziskový, ale to, co děláme, má smysl, protože je tam vysoká poptávka," uvedl pro agenturu Reuters Kao Chung-ping, ředitel výzkumu skupiny Alibaba.

S tím, jak se nakupování po internetu rozšiřuje, i zákazníci, kteří si kdysi vůbec neuměli představit, že je možné vybírat z více než dvou tří druhů výrobků, jsou stále "zmlsanější", a tak pro ně začíná být podstatné i to, kdy k nim zboží dorazí. "Naším hlavním cílem je co nejvíce zjednodušit a zrychlit doručování zboží do jakékoliv lokality, tak aby zásilky dorazily po Číně namísto současných několika dnů do 24 hodin a do zahraničních destinací místo dnů či týdnů do 72 hodin," řekla Judy Tchung.

Expanze do zahraničí

Ani Alibabě se nevyhnulo zpomalení čínské ekonomiky, přesto, nebo možná právě proto, se chce vedle venkovských oblastí "rodné" Číny prosadit více i v zahraničí. Zamýšlená expanze internetové skupiny se týká i České republiky. Podle některých informací z médií totiž nyní Alibaba uvažuje, že vytvoří jedno ze svých hlavních evropských distribučních center i v Česku.

Nejprve se v dubnu objevila informace, že internetová firma zvažuje v tuzemsku výstavbu velkého datového centra, letos v září pak portál iDnes.cz napsal, že představitelé Alibaby si už byli prohlédnout pozemky vhodné k výstavbě skladů nedaleko Chebu. Informaci ale nikdo oficiálně nepotvrdil, pouze z chebské radnice vzešla zpráva o blíže neurčeném čínském e-shopu, který zvažuje přesun distribučního centra z Frankfurtu na západ Čech kvůli lepší dostupnosti.

S touto informací by mohlo souviset i několik schůzek českých politiků v Číně z posledních měsíců, během kterých se dohadovali mimo jiné na spolupráci v oblasti dopravy. Premiér Bohuslav Sobotka například v listopadu v Pekingu lobboval za to, aby se Česko stalo hlavním uzlem pro transport zboží mezi Čínou a střední a východní Evropou. Vzhledem k tomu, že Číňané v tuzemsku poslední dobou provedli několik větších investic a zmiňují Česko právě v kontextu expanze do regionu, není to úplně nereálné.

Navíc v Evropě roste zájem o nákup levného čínského zboží po internetu, jehož cenu také sráží nízké náklady na dopravu, kterou dotuje čínská vláda. Podle Jana Vetyšky, ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Češi utrácejí v zahraničních internetových obchodech stále více. Vedle například Velké Británie dlouhodobě roste popularita právě čínských e-shopů. "Ty zákazníci používají především pro nákup drobné elektroniky, protože ji tyto obchody nabízejí výrazně levněji," dodává Vetyška.

Představitelé Alibaby, která loni vstoupila na newyorskou burzu, tvrdí, že firma doručuje své zásilky prakticky po celém světě. Společnost otevřela sklady v několika zemích světa a zavedla nadstandardní doručovací kanály do USA, Austrálie a Jižní Koreje, v Rusku založila dceřinou společnost. Při doručování zboží spolupracuje s velkými expresními firmami, jako je DHL nebo UPS, a s národními poštami, nedávno například podepsala dohodu s americkou USPS nebo brazilskou Correios.

Fragmentovaný trh

Čínský trh vnitrostátních logistických a balíkových služeb je značně roztříštěný a za úrovní západních států stále zaostává. Podle studie společnosti Deloitte obsluhovalo zemi v roce 2013 kolem 20 hlavních hráčů a dalších tisíců menších, kteří operují především regionálně. Server Transport Intelligence udává dokonce číslo 35 tisíc expresních přepravců. Státní China Post má asi 30procentní tržní podíl, další soukromí operátoři, jako SF Express, STO, YTO Express nebo ZJ Express, za ní značně zaostávají.

K fragmentaci trhu přispívá i to, že velké expresní firmy operují v Číně především prostřednictvím mezinárodních linek. Aktivity zahraničních firem na vnitrostátním poli v oblasti B2C totiž čínská vláda notně omezuje, podobně jako podnikání v mnoha dalších oborech. Buď musí firmy spolupracovat s místními společnostmi a zakládat joint venture, nebo žádají o speciální povolení. Tzv. globální integrátoři na trhu expresních přepravců UPS a FedEx takto dostávají licence od roku 2012, ovšem pouze pro zajištění služeb ve vybraných městech. Nicméně s růstem e-commerce a nespokojenosti konečných zákazníků, kteří si stěžují na nekvalitní služby, pozdní doručování a ztracené zásilky, čínská vláda licence vydává pro stále více přepravců a pro větší počet lokalit. V roce 2014 dostaly povolení například také Yamato či Kerry Logistics a řada dalších na udělení povolení čeká. Předpokládá se, že zahraniční logistické společnosti časem poměrně zaostalý trh čínské expresní logistiky rozhýbou a zkonsolidují.

Na druhou stranu - i když záběr místních expresních firem končí těsně za hranicemi Číny, snaží se v poslední době o zahraniční expanzi a zlepšování úrovně svých služeb. Vedle společnosti SF Express, která začala spolupracovat s americkými retailovým prodejci, udělal největší krok tímto směrem YTO Express, když si Alibaba v tomto členu konsorcia Cainiao koupila minoritní podíl. Podle šéfa YTO Express Jü Wie-ťiaa plánuje firma vytvořit globální expresní síť. "Čínští privátní doručovatelé stále zaostávají za globálními giganty, jako jsou UPS nebo FedEx, v oblasti managementu, komplexnosti sítě a informačních technologiích. Věřím, že Alibaba nám pomůže tuto mezeru překonat," řekl Wie-ťiao. Právě pomocí koupě podílu v YTO Expressu se čínský internetový gigant snaží posílit své prodeje do zahraničí, které například v prvním čtvrtletí letošního roku tvořily jen devět procent celkových tržeb.

Roboti i retail

Alibaba investuje ale i v dalších oblastech, zejména do rozvoje moderních technologií. Letos v létě firma uvedla, že chce vložit miliardu jüanů (asi 161 mil. dolarů) do fondu na podporu nezávislých softwarových vývojářů, kteří vytvářejí aplikace pro chytré telefony a tablety.

Další investice Alibaby směřuje do robotiky. Společně s Foxconnem nalejí stovky milionů dolarů do dceřiné firmy japonské společnosti SoftBank, která se tomuto oboru věnuje. Peníze chce Alibaba vložit také do své hongkongské pobočky, která se zaměřuje na zdravotnický byznys.

Čínská internetová skupina skupuje rovněž společnosti v oblasti retailu. Na podzim oznámila, že investuje 4,6 miliardy amerických dolarů do maloobchodního řetězce s elektronikou Suning. A uzvírá dohody i se známými značkami, jako jsou Metro, Unilever, Zara nebo Timberland.

Domácí konkurence roste

Zatímco Alibaba chce letos rozšířit počet měst, ve kterých umí doručit zboží do druhého dne, na 50, jeden z největších konkurentů, e-shop JD.com, zvládá "same-day" ve 43 městech a "next-day" ve 256. Rozdíl vychází z toho, že JD.com provozuje vlastní logistickou dceřinku, kterou také přímo řídí - na rozdíl od složité struktury společnosti Cainiao, kterou Alibaba ovládá jen částečně.

I to se ale částečně mění, jak Alibaba investuje i do vlastní sítě skladů a přímo do logistických partnerů, ať už je to zmíněná firma YTO Express nebo singapurská pošta SingPost, ve které loni získala 10procentní podíl. S její pomocí chce rozšířit svou prodejní síť po jihovýchodní Asii. Tyto investice mohou naznačovat, že Alibaba mění svou strategii a snaží se začlenit logistickou síť více do svých struktur. "Musíme integrovat data a efektivní logistickou síť. Aplikace nemohou vyřešit naše logistické problémy," řekla agentuře Reuters prezidentka Alibaby Judy Tchung.

Jako nejvýznamnější e-shop světa bývá označován Amazon. Po největším úpisu akcií v historii ale firma částečně upadla do stínu právě čínské Alibaby. Zatímco ta se nyní snaží urvat podíl Amazonu v USA, americký e-shop naopak expanduje v Číně. Provozuje tu už 16 distribučních center na ploše téměř milionu čtverečních metrů a zaměstnává tu i své vlastní kurýry v autech, na kolech či motorkách. "Když jsme vstoupili na čínský trh, zjistili jsme, že logistické služby tu jsou méně rozvinuté a daleko za tím, co jsme očekávali. To nás vedlo k tomu, že jsme založili vlastní doručovací tým," řekl Fang Čchüan, viceprezident Amazonu se zaměřením na čínský trh.

Americká firma sem vstoupila v roce 2004, ale dosud se tady nedokázala prosadit tak, jak očekávala a jak je pro ni obvyklé v jiných částech světa.

To ilustruje svébytnost a specifičnost čínského trhu internetového obchodování. Například šéf velkého indického e-shopu Flipkart Sačin Bansal uvedl, že zatímco před pár lety byl Amazon dominantním hráčem světového trhu e-commerce a všichni jej považovali za svůj vzor, situace se mění. "Naším vzorem je nyní Alibaba. Věříme, že to je dobrý model i pro indický trh, příhodnější než cokoliv jiného," řekl Bansal. Částečně to uznal i Amazon, který začal s Alibabou více spolupracovat a nabízí přes její portály některé zboží. Zákazníky z nejlidnatější země světa hodlá nalákat především na značkové a exkluzivní výrobky, které se tu často padělají.

Velkou konkurencí zmíněným internetovým obrům by se mohl na čínské půdě stát projekt Ffan. Tento e-shop založily zhruba před rokem tři společníci - konglomerát podnikající v developerském byznysu a zábavě Dalian Wanda Group a dvě velké internetové firmy, Tescent a Baidu. Joint venture, který získal investici v hodnotě tří miliard dolarů, má otevřít e-shop založený na modelu O2O, tedy on-line to off-line. To znamená, že chce hledat zákazníky na internetu a přivádět je do klasických obchodů, a to zejména pomocí mobilních technologií se snadnou lokalizací. Ffan chce vyzvat na souboj o obří čínský nákupní trh především Alibabu, jejíž byznys je ale už tak rozšířený a provázaný s dalšími službami a firmami z různých oborů, že to bude prakticky nemožné. A to zejména v případě, že největší čínská internetová skupina pevně zakotví i na místním venkově a dokáže se prosadit v zahraničí, o což nyní značně usiluje. Nedávno to potvrdila, když založila pobočky v Paříži a v Mnichově, do kterých najala bývalé členy vedení Amazonu, Yahoo! a Google.

 

Alibaba Group

- Portál Alibaba založil ve svém bytě v roce 1999 bývalý učitel angličtiny Jack Ma, který je nyní jedním z nejbohatších Číňanů.

- Hlavními platformami jsou jako první založená Alibaba.com, která se specializuje na B2B transakce, dále aukční a obchodní portál Taobao, který patří mezi 20 nejnavštěvovanějších stránek světa, Tmall, platební systém Alipay a další.

- V Číně se Alibaba na celkových tržbách z internetového prodeje podílí 80 procenty.

- Celková hodnota zboží, které se prodalo na platformách Alibaby, byla loni vyšší než hodnota zboží prodaného dvěma velkými internetovými prodejci Amazon a eBay dohromady.

- Jméno portálu si zvolil jeho zakladatel podle známé pohádkové postavy Alibaba; prý je známá a dobře vyslovitelná po celém světě. V souladu s heslem z pohádky Alibaba a 40 loupežníků "Sezame, otevři se" tak prý otevřel řadě čínských podniků bránu do světa.

 

Cainiao v číslech

- Podíl Alibaby v joint venture - 48 %

- Zbytek tvoří 15 strategických logistických partnerů

- Firma dále spolupracuje s tisíci balíkových služeb

- 30 mil. balíků denně je průtok celou logistickou sítí

- 1,5 mil. doručovatelů v Číně v 600 městech a 31 provinciích

- 27 000 výdejen

- 1200 servisních poboček na čínském venkově

Zdroj: Scmp.com, Reuters, Alizila


Zatímco celosvětový trh rostl v posledních letech rychlostí 15 až 20 procent, v Číně to bylo v roce 2012 94 procent a loni 64 procent. Očekává se další postupné snižování tempa, které ale přesto zůstane i v dalších letech vysoko nad celosvětovým průměrem.
Foto: Reuters

V Číně působí podle některých údajů až 35 tisíc expresních firem.
Foto: Reuters

Související