V Česku se auto zaregistruje k provozu, získá české značky a nový majitel poctivě platí pojištění. Vůz ale okamžitě zamíří do ciziny, s druhým technickým průkazem získá značky například v Itálii. Až po půl roce se vůz vyveze i papírově a fiktivní majitelé vůz z českého registru odhlásí.

"Dělá to tak osmdesát procent dealerů Hyundai," říká Anton Fischer, který provozuje čtyři prodejní místa v Jihočeském kraji. Jeho sdělení je o to vážnější, že právě značka Hyundai a hlavně šéf jejího českého zastoupení Vladimír Vošický proti těmto praktikám, takzvaným reexportům, bojuje.

Cílem těchto aktivit není nic jiného, než vykazovat úspěch značky na českém trhu, i když reálný zákazník je v zahraničí. Dělá to tak velká část importérů na českém trhu, důvodem jsou hlavně výrazně nižší ceny v Česku než v západní Evropě. Hyundai je ale jediná značka, která proti tomu otevřené bojuje a upozorňuje na reexporty u konkurence, sama tvrdí, že to nedělá.

"Reexporty jsem dělat nechtěl, začal jsem s nimi až v létě, navedl mě k nim ale přímo pan Vošický," tvrdí Fischer, který už druhý den demonstruje před pražským sídlem importéra značky a dožaduje se Vošického odvolání. Vladimír Vošický všechny Fischerovy výroky a obvinění považuje za vylhané a obrátil se na právníky. Jeho přímé vyjádření HN zkouší zjistit.

Na svou stranu se Fischer snaží získat i další dealery, zatím bez úspěchy. Při svém protestu sedí v v nastartovaném autě přímo před sídlem zastoupení značky. Kolem je pět policejních aut, jejichž posádky se snaží řešit probíhající demonstraci v podobě nahlas puštěné aparatury s výzvou "Vladimíre odstup!". Fischer si ale z policie nic nedělá. "Jsou z toho zmatení, neví co si s tím počít," popisuje klidně. Mezi tím postupně přichází lidé z okolních kanceláří. "Prosím vás, mohl byste to ztlumit, moji lidé nemohou pracovat, jinak vám samozřejmě moc fandím a stojím při vás," říká jeden z nich. Paní o pár minut později při prosbě o ztišení zdůrazňuje, že to také nemyslí osobně a sama jezdí ve voze Hyundai.

Vošický údajně Fischerovi řekl, že když nedokáže najít zákazníky v Česku, aby splnil navýšené prodejní cíle, měl by to zkusit v zahraničí, zvláště pak pokud sídlí blízko hranic. "Vzal jsem to jako výzvu k reexportům," říká. Že musí být vyvážený vůz minimálně šest měsíců na českých značkách a musí na něj být placeno pojištění, se Fischer dozvěděl na školení dealerů. "Neříkali nám přímo, že to takto máme dělat, říkali nám, jaké exporty nezjistí a brali jsme to proto jako návod," popisuje.

"Pokud to ale někdo dělá příliš okatě nebo na některé exporty přijdou běžní zaměstnanci Hyundai, tak od toho Vošický dává ruce pryč a tvrdě to trestá," říká Fischer s tím, že jen letos dostaly právě za exporty vozů dva dealeři milionové pokuty. Ve výsledku to dealery drží v šachu. Snaží se vyvážet, aby splnili vysoké prodejní cíle, ale v momentě, kdy se to provalí, dostávají se do vážných problémů.

Fischer tvrdí, že opakovaně Vošickému i dalším zástupcům importéra říkal, že reexporty dělat nechce, že chce prodávat auta v Česku. "Vyvezl jsem jen dvacet aut, všechny značky mám u sebe. Je to jednoduché, existují na to specializované firmy, které dealery přímo obchází. Stačí si pak jen u kolegů získat reference, jestli je na ně spolehnutí," popisuje Fischer.

Fischer podal na Vošického trestní oznámení. Viní ho, že po něm chtěl úplatek za přiznání bonusů. Právě ty jsou pro dealery životně důležité. Auta totiž prodávají se ztrátou a tu jim importér až zpětně doplácí, pokud splní požadované cíle. Rozpoutaná válka znamená, že Fischer nedostane 3 až 4 miliony za poslední prodaná auta a bude muset vracet až dalších deset milionů za ty prodaná za poslední rok. Značku Hyundai ale opouštět nechce, snaží se proto, aby odešel Vošický, který podle něj za problémy může.

Hlavním důvodem sporů mezi dealery a importérem jsou obchodní podmínky. Vozy se v autosalonech prodávají se ztrátou a tu vyrovnává až systém bonusů. Prodejce ale musí splnit, jak prodejní cíle, které mu individuálně nastavil importér, tak i řadu dalších podmínek. Pokud něco z toho neplní, nejen, že nedostane bonusy, které dorovnají ztrátu, kterou měl při prodeji vozů, ale může vracet i bonusy vyplacené v předchozích obdobích. To vše funguje, dokud rostou prodeje značky nebo pokud importér nenasadil příliš ambiciozní cíle. Pokud se růst zadrhne, dostává se dealer do problémů. A pak raději značku Hyundai opouští, ač její vozy prodával třeba dvacet let nebo usiluje o to změnit vedení české centrály.

Související