Byznys doručování zásilek se připravuje na to, že se během dalších dvou až tří let obrat oboru opět zdvojnásobí. Společnost PPL proto pracuje na tom, aby si svou pozici na trhu dokázala udržet. Na českém trhu je po České poště dlouhodobě dvojkou v doručování na soukromé adresy.

"V Německu se doručí 12 balíků na osobu ročně, v Česku jsou to zatím dva," naznačuje šéf PPL Pavel Horák, kam tuzemský trh míří.

Firma proto zvyšuje distribuční kapacity o nové sklady, a navíc buduje síť míst, kde si lze balíky vyzvedávat. Jde například o trafiky, obchody či balíkomaty. V současnosti má firma 670 takových míst, cílový stav je osm stovek.

Zásilky na odběrná místa firmě pomáhají. Doručovat pouze na adresy zákazníků bude s rostoucím počtem zásilek stále problematičtější. Aby se maximálně snížilo riziko, že bude nutné zásilku doručovat dvakrát, například kvůli nezastižení adresáta, dostanou zákazníci možnost alternativního doručení − například k sousedům nebo právě na odběrné místo.

PPL od listopadu začne se sobotním doručováním. "Brzy začneme pravděpodobně doručovat i v neděli, sedm dní v týdnu doručuje například Amazon," říká Horák.

2,2 mld. Kč

jsou loňské tržby PPL. Jde o nárůst zhruba o sto milionů korun proti roku 2013. Tržby se během sedmi let zdvojnásobily.

20 let

působí PPL na českém trhu. Doručování balíků na soukromé adresy se věnuje devět let.

Zásilky se také nově budou doručovat hned dvakrát denně, a bude tak možné doručení ještě v den objednávky. Zatímco nyní se zjednodušeně v noci svezou zásilky z celé republiky a ráno je jednotlivé vozy rozvážejí k adresátům, nově budou denně tyto svozy a rozvozy dva. Depa i vozy tak budou lépe využity, čímž chce firma ještě snížit své náklady a udržet si svou ziskovost. Čistý zisk se pohybuje kolem 10 procent tržeb, údaj za loňský rok ale firma zatím nezveřejnila. Uvedla pouze, že tržby vzrostly o pět procent na 2,23 miliardy korun.

Horák pouze potvrzuje, že se konkurence na trhu zvyšuje a s tím klesá i dosahovaná marže. V Česku působí hned několik nadnárodních firem, jako jsou například DPD, Geis, GLS či TNT, které se snaží získat větší podíl na trhu. Stranou ale nestojí ani české firmy, jako je In Time či Top Trans.

PPL prochází změnami i v rámci mateřské společnosti DHL, která patří do skupiny Deutsche Post. PPL již není v divizi silniční dopravy, ale v divizi balíků a elektronického obchodu DHL Parcel. Nadále tak bude v Česku oddělena od DHL Express, která se věnuje jiné části trhu − expresním zásilkám.

PPL se ale propojuje se zahraničními pobočkami DHL Parcel. Mají jednotný systém pro správu balíků, a zjednoduší se tak zahraniční zásilky. "Naše služby velmi brzy zruší hranice," říká Horák. Podle něj by cena doručení například z obchodu v Německu měla být nižší než nyní.

Podobné věci chystá i část konkurence. Ta očekává, že ke zlevnění zahraničních zásilek dotlačí dopravce i Evropská komise ve snaze sjednotit vnitřní trh.

PPL se ale ze sítě DHL vymyká svým jménem. "Přejmenování jednou určitě přijde, letos to ale nebude a zatím se o tom nemluví ani pro příští rok," říká Horák. V německé centrále si uvědomují, že PPL je na českém trhu po České poště nejznámějším doručovatelem, a jména se proto nechtějí vzdát.

Pavel Horák je jedním ze zakladatelů PPL. Ta vznikla před 20 lety jako svazek sedmi krajských dopravců. Horák v roce 2004 vykoupil podíly spoluvlastníků a skupinu ovládl a sjednotil pod jednu firmu. Hledal ale partnera pro lepší propojení s Evropou i kvůli nutným investicím spojeným s novým byznysem doručování zásilek z e-shopů. Celou firmu nakonec prodal v roce 2006 skupině DHL, ve stejném roce začala firma doručovat zásilky z e-shopů na soukromé adresy. Horák měl firmu řídit tři roky, jeho smlouva je ale stále prodlužována.

"Nevnímám rozdíl v tom, jestli jsem, nebo nejsem majitel," popisuje. S odstupem 10 let je ale s prodejem spokojený. Protože až nyní se PPL stává plně součástí nadnárodního projektu, což byl při prodeji jeho cíl.

Související