Příliv uprchlíků, který zaplavil Evropu, postihl i dopravní firmy. Řidiči musí kvůli policejním kontrolám dlouhé hodiny čekat v kolonách na hraničních přechodech v Maďarsku, Rumunsku, Rakousku i v oblasti Beneluxu.

Situaci zhoršují rovněž imigranti, kteří poškozují vozy i zboží při pokusech dostat se do kamionů mířících do zemí EU. Zasilatelské služby na tyto komplikace reagují zvýšením cen. Mnoho menších podnikatelů propouští zaměstnance a obává se bankrotu.

Kritická situace je na obou stranách Lamanšského průlivu, kde se uprchlíci snaží dostat z Francie do Velké Británie. "Musel jsem kvůli ztrátám propustit 93 svých zaměstnanců," uvedl James Cook, majitel menší britské dopravní společnosti. Lamanšský průliv je hlavní dopravní tepnou mezi Británií a Evropou, ročně přes něj putuje okolo 1,5 milionu tun zboží.

Hlavní sdružení britských dopravců, Freight Transport Association, odhaduje denní ztrátu odvětví zhruba na 1,2 milionu dolarů. Dopravní firma střední velikosti, která zaměstnává 150 lidí, tak může mít podle sdružení měsíční ztráty okolo 110 tisíc dolarů. Rovněž belgičtí dopravci hlásí ztráty, a to půl milionu dolarů denně.

Všeobecnému chaosu nepomohli ani stávkující pracovníci na trajektech, kteří tím omezili množství přepravovaného zboží. Doprava po moři se tak stala drahou a těžko dostupnou. Kamiony teď jezdí skrze Belgii a Nizozemsko, což znamená náklady navíc na benzin a platy řidičů. Cesty, které normálně trvají několik hodin, se protahují na celý den. Výsledkem je penále za pozdní doručení zboží.

Neplánované výdaje se promítly také do cen za transport zboží, které budou mít za následek zdražení potravin i oblečení. Přirážky se pohybují mezi 5 až 10 procenty.

Zvyšování cen ovšem způsobilo rozepře mezi dopravci. Někteří totiž příplatky požadují, jiní ne. "Problém je, že ne všechny firmy zvyšují svoje marže. To potom vede k dohadům, jestli někteří z nás situace nezneužívají k vlastnímu obohacení," uvádí k tomu například Gunnar Gburek, předseda svazu německých dopravců BMEL.

Zdražuje také jeden z největších evropských dopravců, dánský podnik DSV, který denně vysílá na cestu 17 000 kamionů. "Cesta přes Calais má za důsledek zpoždění někdy i o dva dny. Spolu s přístavními poplatky to navyšuje cenu našich služeb. Tu musí zaplatit zákazníci," uvedl manažer DSV Tom Zwicker.

jarvis_55faf3bde4b027784dca246f.jpeg
Chaos: Policejní kontrola na dálnici spojující Rakousko a Německo u Pasova.
Reuters
jarvis_55faf3bde4b027784dca2473.jpeg
Chaos: Policejní kontrola na dálnici spojující Rakousko a Německo u Pasova.
Reuters
Související