Přímo řidiči o sobě říkají, že mají "odpovědnost pilota a plat uklízečky".
Přímo řidiči o sobě říkají, že mají "odpovědnost pilota a plat uklízečky".
autor: HN – Matej Slávik

V Česku je stále větší nedostatek řidičů nákladních automobilů a autobusů. Zatímco před dvěma lety jich firmy prostřednictvím úřadů práce sháněly 1300, nyní nabízejí 5800 volných míst.

"Celkové číslo je ještě vyšší," říká Tomáš Bicera, ředitel Institutu silniční dopravy sdružení Česmad Bohemia. "Podle Českého statistického úřadu mělo loni profesní průkaz kolem 300 tisíc řidičů. Podle našich výpočtů odejde každý rok do důchodu 7,5 tisíce řidičů, dalších 7,5 tisíce odejde z oboru nebo do zahraničí. Takže každý rok kolem patnácti tisíc řidičů končí, zatímco jich přibývá zhruba jen deset tisíc," upřesňuje Bicera. Připomíná, že ne každý s profesním průkazem pracuje jako řidič.

V době, kdy jde česká ekonomika nahoru, přitom poptávka po řidičích ještě roste. "Objemy přeprav se teď zvyšují o desítky procent. Firmy jsou ochotné nakoupit nová auta, ale nemá je kdo řídit. Kvůli odříkání nových zakázek tak přicházejí o peníze," říká Bicera.

300 tisíc

řidičů mělo podle Českého statistického úřadu profesní průkaz. Každoročně jich zhruba pět tisíc ubývá.

Až 40 tisíc Kč

je podle odhadů měsíční výdělek řidiče kamionu v Česku po započtení všech diet a benefitů. Třeba v Německu je to skoro dvakrát více.

Více než kampaň láká Německo

Masy nových řidičů nepřilákala ani "náborová kampaň", kterou Česmad Bohemia spustil v říjnu a která trvala zhruba půl roku. Za dvě stovky billboardů dalo sdružení dopravců stovky tisíc korun.

Zájemce měl nalákat třeba obrázek fronty před úřadem práce a slogan "Nestůjte zbytečně ve frontě… Jezděte radši s kamionem po Evropě!".

Výsledek? Na speciálním portálu se zaregistrovaly zhruba čtyři stovky lidí. "Ti projevili zájem o zaměstnání. Zpětnou vazbu od firem, kolik jich pak opravdu nabraly, ale nemáme," upřesňuje Bicera.

Zvláště v příhraničních regionech přitom řidiči slyší hlavně na peníze. Poznal to už také jihočeský podnik Brož-cz.

"Čtyři řidiči postupně odešli pracovat do Rakouska, další se teď chystá do Německa. Tamním mzdám nelze konkurovat," říká jednatelka společnosti Marcela Hrušková.

Podle Bicery si řidič kamionu v Česku vydělá − po započtení všech diet a benefitů − v průměru 35 až 40 tisíc korun čistého. V Německu ale podle něj dosahuje průměr 2 500 eur, tedy přibližně 67,5 tisíce korun.

Přímo řidiči o sobě říkají, že mají "odpovědnost pilota a plat uklízečky". Přestože například řidiči kamionu musí ovládat dopravní předpisy v celé Evropě, domluvit se cizím jazykem, znát celní postupy, vědět, jak rozložit či upevnit náklad, medián jejich hrubé mzdy loni činil bez diet jen 18 599 korun.

Zájemce také může odradit velké množství počátečních požadavků, mezi které patří odpovídající řidičská oprávnění, profesní průkaz a psychologické vyšetření, nebo to, že lze profesi poměrně těžko skloubit s rodinným životem.

Reakce na billboardovou kampaň také ukázaly, že řízení kamionu je pro uchazeče o práci stále ještě "menším zlem" než si sednout za volant autobusu. Ze zmíněných čtyř stovek odpovědí totiž mělo o autobusovou dopravu zájem jen asi dvacet lidí.

Podle Bicery odchází ze zhruba dvaceti tisíc řidičů autobusů, tramvají či trolejbusů v Česku okolo tisíce lidí ročně. Když výpadek nepokryjí noví zájemci, nebude mít za pět až deset let autobusy kdo řídit. Nyní se řidiči autobusů podle něj rekrutují hlavně z "kamioňáků", kteří už nechtějí jezdit do ciziny.

Řidiči autobusů se potýkají nejen se špatným stavem vozovky, nepřízní počasí či zácpami a časovým stresem, ale často musí zvládnout i spory s cestujícími.

Motivací většinou není ani výdělek. Ten se i u jednotlivých dopravců liší dle trasy či najetých víkendů. Podle statistik ministerstva práce a sociálních věcí dosahuje hrubá mzda řidičů MHD 26 952 korun, u dálkové dopravy pak 21 879 korun.

Řidiče není kde vychovávat

Samotní dopravci mají ve srovnání s průmyslovými podniky ještě jednu nevýhodu. V Česku neexistuje žádná "škola pro řidiče". "Chybí tady učební obor − nyní získáváme zájemce z úplně cizích, jako jsou automechanici nebo opraváři zemědělských strojů," uvádí Bicera.

Vyřešit nedostatek řidičů tím, že by dopravci na volná místa najali cizince, přitom nelze. V dalších zemích EU se výdělky řidičů kamionu příliš neliší, takže pokud chtějí jít Slováci či Poláci za lepším, míří třeba do Německa, a ne do ČR.

Na výběr tak zůstávají zájemci například z Ukrajiny, Srbska nebo Běloruska. "Chybí ale tolik řidičů, že se všechny nedaří sehnat. I kdyby se dopravci snažili, dovezou jich jen desítky až stovky," dodává Bicera.

Autoři: Tereza Holanová