Tržby obchodníků se v únoru zvýšily meziročně o 6,3 procenta. Jde o nejrychlejší tempo růstu od října 2008, uvedl v pátek Český statistický úřad. Lidé utráceli více zejména za pohonné hmoty, jejichž ceny po několikaměsíčním poklesu dosáhly dna a začaly růst.

Nejvíce vzrostly tržby internetovým prodejcům, naopak menší zájem zákazníků zaznamenali prodejci oblečení a bot. Prodej pohonných hmot v únoru stoupl o 10,3 procenta. Prodejci nepotravinářského zboží si polepšili o 7,9 procenta a obchody s potravinami o 3,2 procenta. 

"Tržby u benzinek v běžných cenách, tedy to, co měli prodejci v kasách, klesly o 7,9 %. Stálé ceny ale lépe ukazují poptávku po zboží, v tomto případě po pohonných hmotách. A nízká cena rozhodně lákala k tomu tankovat v Česku. Nemálo řidičů totiž v předchozích měsících raději jelo tankovat do zahraničí. Neplatí ani, že lidé tankují stejně, ať je cena jakákoli," říká analytik Home Creditu Michal Kozub.

Internetovým prodejcům únorové tržby vzrostly meziročně o čtvrtinu. O více než pětinu (21,7 procenta) stouply tržby prodejnám s počítači a telefony. V obchodech s oblečením a obuví ale lidé utratili o 1,6 procenta méně peněz než loni v únoru. 

"Trend vzrůstajícího zájmu zákazníků o elektroniku pokračoval i během února, kdy jsme registrovali v našich obchodech celkově téměř čtvrtinový meziroční nárůst prodejů," potvrdil Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.

Proti lednu únorové tržby celkově klesly o desetinu procenta.

V lednu si obchodníci polepšili proti loňsku o revidovaných 5,8 procenta, což bylo stejné meziroční tempo růstu jako v prosinci, kdy vrcholí vánoční nákupy. Dynamiku vývoje tržeb letos ovlivňuje změna metodiky ČSÚ, který od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje údaje za prodej aut. Ty celková čísla většinou zvyšovaly.

Samostatný motoristický segment meziročně vzrostl o necelých 9 procent, což je srovnatelné tempo růstu, které jsme vídali i v závěru minulého roku kromě prosince, kdy prodej motorových vozidel poklesl. "Na uvedená čísla však již působí efekt srovnávací základny, jelikož motoristický segment ke konci roku 2013 a na začátku roku 2014 začal růst dvoucifernými tempy," upozorňuje hlavní ekonom ING Jakub Seidler.

graf

 

"Data z maloobchodu naznačují, že v úvodu letošního roku růst ekonomiky nabral obrátky a za celý rok by mohl být vyšší, než se dosud předpokládalo," uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek. Nápor v obchodech neopadl ani po skončení povánočních výprodejů.

"Je pravděpodobné, že růst výdajů domácností začal předstihovat růst jejich příjmů. Domácnosti tedy méně spoří, což může odrážet optimističtější výhled jejich finanční situace, ale možná také takřka nulové zhodnocení úspor ve většině bezrizikových produktů," uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Růst čekejme i v březnu

"Maloobchodní tržby opět pozitivně překvapily a byly o 1,2 procentního bodu nad očekáváním analytiků. To ukazuje, že příznivý vývoj na trhu práce a pozorovaný pokles nezaměstnanosti se projevuje ve spotřebitelském apetitu domácností rychleji, než bylo v minulosti obvyklé," říká Seidler.

Vzhledem ke stále příznivé úrovni spotřebitelské důvěry lze podle Seidlera očekávat, že obdobně příznivá čísla přijdou i z březnových statistik maloobchodu. "Domácí poptávka se vyvíjí velmi slibně a úvahy o dalším navyšování kurzového závazku ze strany ČNB tak mají dle nás stále menší opodstatnění," doplňuje.

"Spotřebitelská důvěra v blízkosti osmiletého maxima, kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu včetně růstu reálných mezd, to vše jsou faktory, které by měly podporovat růst maloobchodu i v nadcházejících měsících," myslí si i analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

 

Související