Zatímco v roce v roce 2013 se v Evropě přepravilo 5,4 miliard zásilek, v roce 2016 by jich mělo být už 6,2 miliardy. „I když počet zásilek rostl a růst bude, výnosy z jedné zásilky v posledních letech mírně klesaly. Tento trend bude zřejmě i pokračovat, důvodem je především zostřený konkurenční boj v B2C segmentu spojený s rozvojem e-nakupování,“ říká Lars Ryssel z A.T. Kearney.

90 procent z celkového objemu zásilek a 70 procent z celkového obratu přepravních společností tvoří stále vnitrostátní doprava. Mezinárodní zásilky ale podle studie čeká rychlejší růst – každoročně by se měl jejich počet zvýšit o 8 procent, zatímco vnitrostátní zásilky by měly přibývat „jen“ čtyřprocentním tempem.

„Trhy s největším růstovým potenciálem u vnitrostátní přepravy jsou ty, které už nyní vykazují velký podíl B2C zásilek, tedy Německo, Nizozemsko a Spojené království. Například u Ruska a Turecka ale zase očekáváme růst příjmů, jelikož jim stoupá zisk na jednu zásilku,“ říká Lars Ryssel.

Vnitrostátní přepravu v Evropě výrazně podporuje růst B2C segmentu, který zatím táhnou především objednávky z e-shopů. „Největší tržby však přepravním společnostem stále plynou ze zásilek v B2B segmentu (56 %), B2C reprezentuje 37 procent a C2C 7 procent,“ doplňuje Ryssel. Pokud jde o objem přepravených zásilek, tam těsně vede B2C segment (47 %), následovaný B2B (45 %) a C2C (8 %).

Podle studie budou v budoucnu zákazníci stále více vybírat zásilkové společnosti podle nabízených služeb. Tlak vzroste například na čas doručení, pokud půjde o dodání balíku ve stejném městě.

Česko dvojnásobně

„V Česku můžeme očekávat více než dvojnásobný růst trhu v porovnání s evropským průměrem, a to i díky tomu, že rozvíjející se trhy často mírou růstu překonávají trhy vyspělé,“ říká Lars Ryssel.

Toto očekávání potvrzuje také ředitel české pobočky GLS Pavel Včela: „Růst trhu v České republice v následujících dvou letech očekáváme minimálně dvojnásobně nad evropským průměrem. Dynamika růstu u mezinárodních zásilek bude asi o polovinu vyšší než u domácích, a to i bez započtení vlivu zahájení provozu distribučního centra společnosti Amazon.“

I v Česku ovlivňuje zásilkovou přepravu růst oblasti e-commerce. Podle GLS ČR narostl podíl B2C zásilek v mezinárodním i vnitrostátní segmentu meziročně o 6 procent.

Související