Infografika
Infografika
autor: Balíkobot.cz

Ve zkoumaném období - během listopadu - zaplatili kupující 58 procent zásilek z internetových obchodů předem, a jen 42 procent jich uhradili dobírkou nebo hotově. Největší procento dobírek evidoval Balíkobot.cz u České pošty (50 procent), na druhé straně nejnižší počty dobírek zaznamenal u DPD (37 procent) a Zásilkovny (38 procent).

Ze statistik agregátora přepravních služeb také vyplývá, že průměrně je 54 procent zásilek doručeno den po podání zásilky u dopravní firmy, druhý den 13 procent a ostatní balíky až později. Do celkové doby od objednání zboží do jeho doručení je nicméně potřeba připočíst ještě čas na vyskladnění ve skladu e-shopu, který se pohybuje v řádech hodin až dnů.

Balíkobot zatím spolupracuje se sedmi doručovateli (Česká pošta, PPL, DPD, In Time, Geis, Uloženka a Zásilkovna) a stovkami e-shopů.

V den podání zásilky obchodníkem se doručí jen velmi mizivé procento zásilek. Přepravci tuto službu buď vůbec nabízejí, anebo má podíl do jednoho procenta, například u České pošty. Přes procento se dostala pouze společnost Zásilkovna.cz.

„Službu same-day delivery, tj. doručení v den podání obchodníkem, nabízíme nyní ve třech největších městech v ČR. Důraz na rychlost dodání zboží bude jednou z klíčových konkurenčních výhod e-shopů, proto se na rozšíření same-day delivery do dalších měst zaměříme i v příštím roce,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka a ředitelka Zásilkovny.

„Pro zákazníky je nejdůležitější, aby přepravce splnil, co slíbí a přijel v daný den a slíbený čas. V tom však stále velké množství doručovatelů pokulhává. Zatímco například PPL úspěšně doručí přes 80 procent zásilek druhý den po jejich podání, u České pošty je to pouze 57 procent. Úplně jiné statistiky pak vidíme u společností typu Zásilkovny, kde je odběr zásilek rozložen téměř rovnoměrně do pěti dnů po jejich odeslání. Je totiž na volbě zákazníka, který den si zásilku vyzvedne,“ říká Martin Šauer, manažer projektu Balíkobot.cz.

Komunikace s adresátem přepravcům šetří peníze při marných doručeních, kterých je například u České pošty 25 procent. I proto se na ni většina přepravců zaměřuje. „Počet spokojených zákazníků DPD výrazně roste díky nově spuštěné službě DPD Kurýr. Zákazník si upravuje doručení zásilky podle potřeby. Snadno si může změnit termín a místo doručení nebo se s kurýrem přímo spojit,“ říká Ondřej Vaňha, obchodní a marketingový ředitel DPD.

Autoři: Radek Novotný