Kdy byste doporučil firmám začít řešit nábor brigádníků na hlavní nákupní sezonu?

Počty potřebných lidí a náborové strategie je potřeba řešit alespoň tři měsíce před náborem. U pracovních pozic v trvalém pracovním poměru je potřeba počítat s tím, že zaměstnanec většinou nemůže přestoupit hned. U sezonních pracovníků se většinou jedná o lidi, kteří jsou připraveni nastoupit ihned. Většinu potřebných lidí je dobré sjednat cca dva měsíce předem. To znamená připravit si seznam lidí, kteří mají o práci zájem a deklarují, že budou v době potřeby k dispozici. Když budou mít slíbenou práci, nebudou si již hledat jiné možnosti. Část lidí ale stejně do doby nástupu odpadne a potom je dobré nastartovat další náborovou vlnu dva týdny před nástupem. Během sezony musí nadále pokračovat nábory pro doplňování fluktuace lidí, protože ta je u sezonních pracovníků vyšší než u lidí v trvalém pracovním poměru.

Pokud firma potřebuje brigádníky, jaké výhody přináší nábor agenturních pracovníků?

Při využití agenturních pracovníků odpadá nutnost plánovat a realizovat náborové akce, což může být pro firmu velká úleva. Při nárůstu počtu zaměstnanců o vysoké počty to znamená, že firma nebude mít ani dostatečnou kapacitu na HR oddělení a ve mzdové účtárně. Agentura má databázi pracovníků, o kterých ví, kdy, kam a za kolik jsou ochotni nastoupit, takže to bývá velmi užitečná záloha pro nenadálou poptávku. Pokud je firma připravena na nábory dočasných pracovníků vlastními silami, může je zaměstnat pomocí flexibilních úvazků na dobu určitou, DPP nebo DPČ. Kromě náboru je ale potřeba počítat ještě se mzdovou administrativou, zpracováním mezd a přihlašováním lidí na Správu sociálního zabezpečení.

Kolik stojí zprostředkování náboru od pracovní agentury?

U brigádníků to velmi závisí na jejich počtech a době práce. Většinou se vypočítává jako procentní provize nad rámec mzdy brigádníka. Odvíjí se od pracnosti zakázky. Jednotková cena za člověka a hodinu je samozřejmě mnohem vyšší, když firma poptá jednoho brigádníka na jednu směnu, než když poptá 100 lidí na plný úvazek na měsíc. Poplatky za službu jsou ale maximálně v jednotkách tisíců za jednoho brigádníka.

Pokud pomineme personální agentury, kde a jak může firma brigádníky jednoduše a rychle najít?

Nejlépe fungují internetové pracovní portály a potom hledání zaměstnanců pomocí známých. Stačí se zeptat zaměstnanců, jestli o někom nevědí, a určitě ze svého okolí přivedou mnoho lidí. Pokud to nestačí, můžete zaměstnancům nabídnout odměnu za každého přivedeného brigádníka. To bývá nakonec levnější než si platit inzerci na internetu nebo v novinách. Hodně může pomoci i Facebook, kde si lidé informaci o pracovních nabídkách intenzivně sdílejí.

Na co si mají dát firmy při výběru krátkodobých pracovníků pozor?

U neprověřených lidí se nemůžou spolehnout na kvalitu práce a pracovní morálku. Pokud hledáte brigádníky poprvé, budete muset počítat s tím, že část lidí nepřijde první den do práce vůbec a ti ostatní budou mít vysokou fluktuaci. My proto raději využíváme přednostně lidi, které známe; to znamená, že už pro nás pracovali.

Prověřujete nějak uchazeče o práci, pokud je ještě neznáte?

My jsme si vytvořili sérii testů na různé pozice. Ve výrobě testujeme manuální zručnost, postřeh atd. V logistice zase využíváme testy prověřující logické uvažování, počítání a schopnost držet se pokynů a pravidel. Těmito testy vyřadíme přibližně 40 procent zájemců o nekvalifikované pozice. Rozhodně neplatí to, že když firma nabírá zaměstnance a nemá žádný požadavek na kvalifikaci, tak si může dovolit zaměstnat úplně každého.

Je v Česku dostatek lidí, kteří chtějí pracovat ve skladech a na dalších nižších logistických pozicích?

Zájemců je velký nedostatek, a to především na nekvalifikovaná místa. Logistika je velmi konkurenční prostředí, kde jsou platy lidí stlačeny na minimum, takže najít dostatek vhodných lidí je velmi pracné. Lidé dávají kvůli vyšším platům přednost výrobě. Konkurenční výhodou logistiky je čistá a méně fyzicky náročná práce než ve výrobě.

Okolí logistických skladů kolem Prahy je pro účely náboru prakticky vytěžené. Lidé bydlící uvnitř Prahy navíc nemají o práci na periferii zájem. Nábory je potřeba směrovat především od Prahy dále až na vnější hranice Středočeského kraje. Je potřeba organizovat svozové autobusy. Zájem o práci v logistických centrech mají Slováci, kde také organizujeme nábory. Pak je zase potřeba zajistit ubytování pro tyto zaměstnance.


Praha a okolí jsou téměř vytěžené, říká Jiří Halbrštát z agentury Manpower.

FOTO: MANPOWER

Související