Logistické centrum GM Electronic sídlilo původně ve starší budově v Jenči u Prahy. V roce 2009 z firmy odešel jeden ze společníků a jediný vlastník začal razantně investovat do propagace a rozvoje firmy. Nové distribuční centrum vzniklo v průmyslové zóně u Dobrovíze nedaleko Prahy. Hned vedle stojí menší logistické centrum Amazonu a naproti by měl brzy vyrůst i jeho větší kolega.

"Po přestěhování do nového skladu se fungování firmy výrazně zlepšilo. Tehdejší technologie a způsoby práce jsou na dnešní poměry už zastaralé a překonané. S investicí do nových technologií se pro nás zároveň otevřel nový prostor. Třeba ve staré hale by se velice špatně provozovaly čtečky čárových kódů kvůli špatnému rádiovému signálu. Všechno si to vyžadovalo nový objekt šitý na míru," vysvětluje vedoucí skladu Imrich Borsodi.

Centrální sklad zásobuje všechny tři prodejní kanály firmy - maloobchodní prodejny, velkoobchodní zákazníky i e-shop. Zboží se ale pro všechny skladuje pohromadě. Šest prodejen, včetně Bratislavy, slouží také jako výdejní místo pro on-line obchod. Ten firma provozuje i pro velkoobchodní zákazníky. Vedle toho má dalších šest výdejen u partnerské společnosti Euroalarm, která prodává zabezpečovací techniku.

V dobrovízské hale o ploše 3500 m2 se skladuje zhruba 50 000 položek ve výškovém paletovém skladu a dvoupatrovém mezaninu s jednolitým policovým regálovým systémem, který přepažuje podlaha. Ten je v případě potřeby připravený k navýšení o další dvě patra. Celkový počet kusů skladovaného zboží se pohybuje v desítkách milionů. Většina má malé rozměry, převažuje tedy uskladnění v policových regálech. Logistický provoz zajišťuje kolem 40 zaměstnanců.

DVĚ FÁZE PŘÍJMU

Zboží do skladu objednává nákupní oddělení v pražské centrále firmy. Dodávané objemy jsou velice různorodé, od krabičky po mnoho tun výrobků na paletách. Příjem zboží je rozdělen na dvě fáze. Nejprve sklad dodávku od dopravce pouze přebírá, ale ještě nepřijímá. Zboží se založí do jakéhosi meziskladu, kde čeká na další proces.

Do evidence podnikového systému (Helios Green od Asseco Solutions) se zaznamenají základní charakteristiky zásilky. ERP automaticky odešle nákupčímu zodpovědnému za konkrétní objednávku elektronické potvrzení o dodání zboží na sklad a příslušné doklady. Nákupčí údaje zpracuje, nastaví požadované parametry, jako třeba cenu nebo promoakce, a doklad pošle zpět.

Doklady o zboží zaslané nákupčím na sklad slouží jako podklady pro faktický příjem zboží. Dále se zjišťuje, jestli s objednávkou souhlasí kvalita zboží, jakost, množství apod., a provádí se záznam do podnikového systému. Zboží se také váží a eventuálně i fotí. Součástí skladu je jednoduchý fotoateliér, kde se dělají obrázky nových produktů na web e-shopu.

K příjmu zboží se mohou připojit i další doklady, například o neshodě, pokud přijaté zboží nesouhlasí úplně s objednávkou. V takovém případě musí nákupčí zareagovat a vyřešit neshodu podle definovaného postupu. Poté se zboží zaeviduje do skladového systému jako dostupné a připravené k prodeji.

AUTOMATICKÝ KONTAKT

Když je příjem dokončen, zboží se označí čárovým kódem a po dopravníku se v přepravce pošle k zaskladnění do policového mezaninu (větší kusy se ukládají na paletách do výškového skladu). Skladník dostane do mobilního terminálu informaci o zboží k zaskladnění. "Skladník pouze načítá čárové kódy na zboží a na regálech a všechno se automaticky ukládá do databáze Helios Green. Tento systém obsahuje skladový modul, mnoho logistických procesů bylo ale vyvinuto a upravováno vlastními prostředky," vysvětluje Imrich Borsodi.

Lokace nemají přiřazenou konkrétní položku. O místu uložení zboží rozhoduje skladník s pomocí skladového softwaru podle nastavených preferencí.

Po dokončení zaskladnění dodaného zboží dostane nákupčí opět automatickou zprávu o tom, že příjem zboží byl dokončen. "Nikam netelefonujeme, nikam nemailujeme, zprávy a doklady se zasílají automaticky. Říkáme tomu workflow, což je v podstatě podmíněně vygenerovaný standardizovaný e-mail," říká vedoucí skladu.

GM Electronic používá interní systém čárových kódů. "Pokud s námi naváže spolupráci nějaký velkoobchodní zákazník, umíme vygenerovat určitou sadu mezinárodních kódů a použít je," doplňuje Imrich Borsodi.

JEDNA PŘEPRAVKA, JEDEN ZÁKAZNÍK

Objednávky ze všech prodejních kanálů přicházejí na sklad jako tzv. balicí listy. Ty definují složení jednotlivých objednávek a zároveň slouží jako rezervace zboží. Skladníci, kteří zaskladňují zboží do regálů, ho také vychystávají. Když dokončí určitý úkon, požádají přes terminál o další přidělení operací. Pracovní tempo si tak řídí z velké části sami. Motivace ale nechybí - mzda se totiž vypočítává i podle počtu odvedených úkonů.

Každý skladník má přidělenou svou pracovní zónu. Ty lze přitom libovolně upravovat. Vhodným přerozdělením zón je možné zrychlit vychystávání a expedici. Objednávky se rozpadají právě na tyto zóny, mobilní terminál pak skladníkovi ukazuje adresu lokace a detaily zboží, které je určené k vychystání. K dispozici má i obrázek výrobku.

Skladník načte kód přepravky a vychystá do ní požadované produkty. V systému tak je propojena přepravka se zbožím, které obsahuje, a pracovníkem, který úkon provedl. Zboží se předbalí, polepí štítkem a pošle v přepravce po dopravníku směrem k expedici. Skladníci k vychystávání používají jako pracovní stůl ruční vozíky s tiskárnou, - balicím materiálem, přepravkou a dalšími nástroji.

Každá přepravka obsahuje zboží vychystané pro jednoho zákazníka, ať už je to pobočka firmy, velkoobchodní klient nebo soukromá osoba. Pokud se položky z jedné objednávky do přepravky nevejdou, systém rozezná, že je tato zásilka ve více boxech. Ty se spojí v dalším kroku procesu. Stejně jako v případě, že se položky objednávky vychystávají z jiných zón skladu.

I ELEKTROSOUČÁSTKY MAJÍ EXSPIRACI

Skladový modul zajišťuje, že se zboží vychystává a odesílá podle tzv. modifikované FIFO fronty, která zohledňuje vedle data příjmu zboží i další faktory. "Také elektronické součástky mají určitou exspiraci, i když není tak dramatická. Součástek, u kterých je poměrně krátká, je minimum. Typicky to jsou akumulátory nebo chemie, kde je potřeba lhůty opravdu hlídat," říká Imrich Borsodi.

Vedle dvou pater policového systému se zboží ukládá také do výškového paletového skladu. Ten dodala firma Mecalux a slouží pro objemnější balení. Kapacita výškového skladu je téměř dva tisíce palet. K manipulaci s paletami a vychystávání se v této části haly využívá regálový zakladač Still MX. Ostatní manipulace zajišťuje vysokozdvižný vozík Jungheinrich EFG.

UZAVŘENÝ OKRUH

Válečkové dopravníky vytvářejí uzavřený systém. Přepravky vyjíždějí do patra na jedné straně po pásovém dopravníku, na druhé straně sjíždějí výtahem. U dopravníkových drah jsou automatické čtečky čárových kódů, které systému oznamují, jestli má přepravky poslat dál, nebo je odstavit na jinou kolej.

Jízda přepravek po dopravníku končí v kompletačním oddělení, kde se scházejí jednotlivé položky objednávek a konsolidují se. Pracovník načte kód na přepravce a systém ukáže, jestli je objednávka v ní už kompletní. Pokud není celá, systém oznámí, s kterou přepravkou se má její obsah sloučit. To je jedna z funkcí, kterou si firma vyvíjela sama.

Prázdná přepravka se vrátí na dopravníkový oběh. Plná ještě prochází výstupní kontrolou, zboží se zváží, zabalí a předá k expedici. Firma využívá k přepravě i vratné plastové boxy, které tak cirkulují mezi skladem a pobočkami. "Šetříme obalovým materiálem, šetříme i to zboží, protože plastové boxy jsou výrazně odolnější proti poškození a lépe se s nimi manipuluje," vysvětluje Imrich Borsodi.

DOPRAVNÍ SOFTWARE

Denně se ze skladu expeduje více než 300 balíků různých velikostí a složení, celkově to bývá až 2500 položek. Většina směřuje po České republice, mnoho zákazníků má firma i na Slovensku, kde provozuje vlastní pobočku, a přicházejí i objednávky z dalších evropských zemí.

GM Electronic realizuje většinu přeprav prostřednictvím PPL, uvažuje ale i o dalších přepravcích. Vedle toho má vlastní vozidlo, které zaváží některé pobočky a zákazníky.

Ve skladu je k dispozici software dopravce, který tiskne přepravní štítky. V tomto bodě se ale vytváří úzké hrdlo, takže GM Electronic už připravuje vlastní aplikaci, která bude součástí firemního systému. "To znamená, že si budeme dopravní štítky tisknout úplně ve vlastní režii. Budou kompatibilní se systémem dopravce včetně elektronického propojení na jejich server. Pokud bychom dopravce změnili, je to navrženo tak, abychom mohli kooperovat s drtivou většinou dalších," vysvětluje Imrich Borsodi. Mezi další plánované logistické zlepšováky patří zavedení automatického vážení zboží při příjmu a zavedení ručních terminálů i v dalších provozech skladu.


GM ELECTRONIC

Česká společnost byla založena v roce 1990 a od svých počátků se orientovala na prodej a distribuci elektronických součástek. Nejprve pouze v maloobchodu, později přibyl i velkoobchod a elektronický obchod pro firemní i soukromé zákazníky. Dnes do jejího portfolia patří i spotřební elektronika, chemické přípravky, měřicí technika a nářadí. V roce 2002 firmu v pražském Karlíně zasáhly povodně, musela proto de facto začít od začátku, přestěhovat se a reorganizovat skladové i obchodní prostory. Dnes má distribuční centrum v průmyslové zóně u Dobrovíze nedaleko Prahy, maloobchodní prodejny, které slouží zároveň jako odběrná místa pro on-line obchod a poskytují servis velkoobchodním odběratelům, jsou v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové a Bratislavě.


"SKLADOVÁ" ČÍSLA

3500 m2 je plocha budovy

100 mil. korun byla investice do skladu

300 firem přibližně dodává zboží

50 000 položek se tu skladuje

2500 položek se denně vychystává

40 zaměstnanců zajišťuje chod skladu


Nad policovými regály je prostor pro další dvě patra.

Nalevo se kompletuje, napravo balí a expeduje.

Dopravníky tvoří uzavřený okruh, kterým přepravka projede asi za čtyři minuty.

Výškový paletový sklad má dvě části. V jedné je spotřební materiál, v druhé objemnější zboží.

Vozík slouží při vychystávání i jako pracovní stůl.

Výtah přesouvá přepravky do spodního patra dopravníkového oběhu.

FOTO: AUTOR

Související