Když majitel společnosti Student Agency Radim Jančura na konci března spolu se stovkami dalších řidičů uvázl v koloně na rekonstruované D1, pořádně se naštval. Vyčetl ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, že
je jízda zbytečně svedena do 2+1 pruhu, a vyzval ministra dopravy Antonína Prachaře, aby ze svého nahradil řidičům ztrátu, již za čas pročekaný v zácpách na D1 utrpěli. Celkem šlo prý o čistou ztrátu ve výši 50 milionů korun.

Ani s odstupem času Jančura na svém rozhořčení nic nemění a požaduje oficiální manuál uzavírek, který by stavebním firmám jasně určoval, jak omezení stavět a kde a kdy je nutné udržet 2+2 pruhy.

„Ne všude je to nutné, ale třeba na D1 a na úsecích před Prahou ano. Tam, kde to nutné není, by se měly přehazovat směry podle ranní a odpolední špičky. Stavební firmy okupují dálnice, zbytečně zabírají pruhy a stát to nezajímá,“ říká Jančura. „My dálnici D1 známe dokonale, řidiče informujeme a máme nejen objízdné trasy, ale i objízdné trasy objízdných tras. To je ale něco, co jiní řidiči nemají,“ konstatuje Jančura.

V celé České republice je aktuálně registrováno 6,6 milionu aut, autobusů a motocyklů a jejich počet rok od roku roste.

To, že je popojíždění v kolonách a postávání v dopravních zácpách, odborným výrazem kongescích, ohromnou ztrátou času, je zjevné. Méně viditelné jsou miliardy, které v důsledku takových zdržení skutečně unikají jak jednotlivcům, tak firmám a státu.

Jak Jančura vypočítal čistou ztrátu? Čtěte v aktuálním čísle časopisu Ekonom.

obalka Ekonom 242014

Související