Český vývoz je stále příliš zaměřený na Evropskou unii, zejména na Německo. A vývozní potenciál Ruska se vzhledem k ukrajinské krizi značně snížil. České firmy mají proto do budoucna více exportovat do Číny. Ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek tam vyrazil nastartovat novou kapitolu obchodních vztahů. Německo ale podle českých exportérů zůstává tradiční jistotou.
Český export je převážně závislý na společném trhu Evropské unie. Loni do osmadvacítky směřovalo zboží za téměř 2,5 bilionu korun, tedy asi 81 % celkové hodnoty vyváženého zboží. To se přitom má změnit. Na některých trzích mimo EU není tak "těsno" a firmy tam můžou dosahovat vyšších zisků, i když to zároveň přináší i vyšší rizika.
Vláda před dvěma lety představila Exportní strategii pro období 2012 až 2020, jejímž cílem je především navýšení podílu českého vývozu mimo země Evropské unie, diverzifikace exportních oborů a zapojení většího počtu malých a středních podniků tak, aby český export nebyl závislý jen na několika velkých firmách. Česko se má soustředit hlavně na vývoz do 12 prioritních zemí - Brazílie, Číny, Indie, Iráku, Kazachstánu, Mexika, Ruska, Srbska, Turecka, na Ukrajinu, do USA a Vietnamu. Hlavní destinací tuzemského exportu mělo přitom být Rusko, což se nyní vzhledem ke krizi na Ukrajině mění a vývoz se má soustředit hlavně na Čínu.
Zadejte prosím platný e-mail.Tento e-mail je již použit. Zadejte jiný nebo se přihlaste
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.
Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:
Platba kartou
Rychlá online platba
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
[name_short][notes.note_1][notes.note_2]
Vybrané předplatné[name][notes.note_1].
[email]Přihlášený uživatel
[number]Platnost do: [valid.month]/[valid.year]
Upozornění 2 dny před automatickou obnovou předplatného
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s.
Odmítnout zasílání
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získavat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem a službami, například:
Odkaz na stažení mobilní aplikace
Aktivační kód pro přístup k audioverzi obsahu
Informace o podstatných změnách a produktových novinkách