V Česku se loni spotřebovalo téměř 22 mil. kubíků stlačeného zemního plynu, což je o 44 % více než v roce 2012. Za posledních pět let se přitom spotřeba ztrojnásobila.

CNG se používá převážně jako palivo pro osobní, nákladní a komunální vozy a autobusy. V menší míře na toto palivo jezdí také manipulační vozíky a lokomotivy.

 

Podle údajů Sdružení automobilového průmysl se v České republice eviduje celkem asi 5,5 mil. vozidel, z toho na CNG jich jezdí kolem 6700 vozů, tedy něco přes jedno promile. Nových vozů se loni zaregistrovalo zhruba 189 tis., z toho na stlačený zemní plyn jich bylo více než 2000, což už dělá přes 1 % všech nových vozů.

Dotace na autobusy

Většina vozidel na tento alternativní pohon patří mezi osobní, v kategorii náklaďáků jezdí u nás na stlačený zemní plyn 60 aut a přes čtyři stovky autobusů. Dopravní podnik v Pardubicích odhaduje, že uspoří za pohonné hmoty díky 20 takovým autobusům ročně kolem 11 mil. korun, Jihlava při 13 autobusech necelých 5 mil. korun.

Další autobusy na CNG by mohly přijít v souvislosti s miliardovou dotací, kterou se Česku konečně podařilo zajistit z evropského Fondu soudržnosti.

Vedle dopravních podniků patří k nejvýznamnějším zájemcům o pořízení vozidel na stlačený plyn státní organizace. Postupně si nově pořizují, nebo rozšiřují své flotily na CNG podniky jako Česká pošta, hasičské záchranné sbory či policie.

Pošta dále zvyšuje počet vozů na CNG - čtěte ZDE

Chronickým problémem trhu s CNG je nedostatek plnicích stanic. Na konci loňského roku bylo v Česku k dispozici 50 veřejných a 108 neveřejných. Zatímco veřejných stanic přibylo za celý rok pět, tzv. domácích stanic, tedy soukromích, loni vzniklo přes 20. To naznačuje zájem o přechod na tento alternativní pohon právě ze strany majitelů větších flotil.

Už na počátku letošního roku ale přibyly další dvě veřejné čerpací stanice zemního plynu a celkem jich má letos vzniknout až 45. E.ON plánuje 12 až 14 plniček, Vemex nejméně 10, společnost Vítkovice chce letos vybudovat přes 20 stanic ve spolupráci s Benzinou a RWE nejméně 3 stanice, také na čerpačkách Benziny. Pokud plány všem zřizovatelům vyjdou, množství čerpacích stanic by se tak téměř zdvojnásobilo.

Celý článek vyjde v příštím vydání měsíčníku Logistika 21. února.

Související