Intervence České národní banky na vývoj kurzu koruny byla zásadním zásahem (mimo jiné) do logistického trhu v ČR. „Intervence ČNB na devizovém trhu byla překvapivou záležitostí. Vzhledem k do té doby relativně stabilnímu vývoji kurzu mnoho společností nevyužívalo žádné zajišťovací instrumenty, a pokud ano, zajišťovali se spíše oproti zhodnocení koruny. Gefco dlouhodobě preferuje cestu přirozeného zajištění cíleným vyrovnáváním poměru mezi tržbami a náklady v eurech,“ říká Aleš Pém, finanční ředitel společnosti.

Podle něj mohlo u některých společností dojít bezprostředně po intervenci k jednorázové ztrátě, z dlouhodobého hlediska však mohou čeští dopravci na změně kurzu profitovat díky větší konkurenceschopnosti oproti dopravcům ze středo- a východoevropského regionu, kteří benefit slabší měny nemají. Samozřejmě pouze za předpokladu, že mají dopravci ceny smluvené v eurech. Naopak negativně ovlivněni budou dopravci, kteří mají ceny smluvené v korunách a část nákladů obvykle hradí v eurech (nafta v zahraničí, mýto apod.).

Růst cen nafty 

Dalším negativním dopadem je pak očekávaný nárůst cen pohonných hmot na tuzemském trhu, který postihne všechny dopravce bez výjimky,“ říká Pém. Věří ale, že i přes některé negativní dopady na trh ve střednědobém horizontu a obecném měřítku může mít zásah ČNB na hospodářství v ČR pozitivní dopad. „Krok ČNB v naší otevřené proexportně zaměřené zemi může být jedním z faktorů, který silně podpoří znovunastartování růstu českého hospodářství,“ uzavírá Pém.

Dalším faktorem, který by negativně dopadl na celý český logistický trh, by bylo uvažované zdražení mýtného. To by znamenalo postupné zdražení dopravních služeb, které by mělo svou přímou projekci do cen koncovým spotřebitelům. „Marže v logistice v České republice a celková situace na trhu nyní nedává velký prostor pro zachování ceny za poskytované služby při zvyšování vstupních nákladů,“ varuje Aleksander Raczynski, generální ředitel společnosti Gefco Česká republika.

Podle něj by naopak stát měl v tomto okamžiku zastavit všechny kroky, které by vedly k nárůstu nákladů pro dopravce, čímž by podpořil jejich konkurenceschopnost na evropském trhu. Jak Raczynski dále upozorňuje, musí dopravci bojovat již se vzrůstající cenou nafty, která poskočila například právě po intervenci ČNB. Ke zvýšení mýtného by ale podle všeho mělo dojít pouze o meziroční inflaci.

Trh se nicméně bude muset vypořádat také s některými změnami, které přinese nový občanský zákoník. „V roce 2014 bude pro všechny společnosti zásadní vyrovnat se s novým občanským zákoníkem, který přinese změny do vztahu klienta a poskytovatele logistických služeb, ale i do některých specifických oblastí, které se trhu přímo dotýkají. Přinejmenším v prvních měsících roku tak bude na společnosti kladen zvýšený administrativní nárok, což se jistě projeví také ve vyšších personálních a právních nákladech,“ říká Aleksander Raczynski.

Související