Cesta vašeho dárku z Asie obvykle začíná v některém z čínských přístavů Ningbo, Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaj. Kontejnerovou lodí se odtud vydává na 28 dní trvající výpravu až do německého přístavu Hamburk.

„Loď na své pouti z Číny do Německa urazí přes 10 tis. km kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský průplav, obepluje velkou část Evropy a vylodí se na severu v Hamburku,“ popisuje Eva Děkanová z přepravní společnosti Geis.

Pokud loď navíc při své cestě zastavuje v dalších přístavech, může se její trasa prodloužit na více než 20 tis. kilometrů. Jedná se tedy o dlouhou a často náročnou cestu. V oblasti Adenského zálivu loď dokonce čelí riziku útoku somálských pirátů, kteří ve zdejších vodách operují.

Tahačem a vlakem do skladu e-shopu

Po vyložení nákladu v Hamburku putuje dále váš dárek po dobu 4 až 7 dní až do skladů internetového prodejce. Do České republiky cestuje pozemní dopravou kombinující vlak a tahač. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin.

Pokud si to internetový obchodník vyžádá, obstaravatel přepravy zajistí balení, etiketování či kompletaci zboží. V případě, že e-shop využívá také skladové a distribuční služby dodavatele, zůstává balík v jeho skladech až do objednání koncovým zákazníkem.

Nočním během do centrálního překladiště

Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se váš vánoční dárek na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Před cestou software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými balíky polepí, a přichystá je k expedici.

„Poté, co přepravce převezme balík, zašle klientovi e-mailové nebo SMS avízo s číslem zásilky a eventuální částkou dobírky. Na webových stránkách přepravní společnosti může zákazník od této chvíle sledovat, kde se balík aktuálně nachází,“ říká Eva Děkanová.

Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem spolu s dalšími zásilkami, které řidič vyzvedne u klientů na trase konkrétní svozové linky, do nejbližší pobočky přepravce. Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.

Dodávkou až k vašim dveřím

V centrálním překladišti probíhá třídění zásilek. Tentokrát jsou rozděleny podle směrů, kam míří. Ještě v noci pak balík putuje velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Zde se po vyložení balíky rozdělí na rozvozové trasy podle jednotlivých poštovních směrovacích čísel.

Odtud už tedy dárek míří dodávkou přímo k objednateli. „V den doručení naši řidiči telefonují příjemci balíku a upřesní si s ním termín dodání. Balíček je obvykle doručen již následující pracovní den po jeho vyzvednutí u obchodníka,“ sdělila Eva Děkanová.

Při cestě ze skladu prodejce až k vám už přitom má balík za sebou dalších, někdy až 600 km. Při nejkratší variantě lodní přepravy tak celkem urazí kolem 12 600 km a na cestách stráví téměř 40 dní. „V případě, že je pro obchodníka nejdůležitější co nejkratší čas dodání, doporučujeme využít leteckou přepravu,“ dodává Eva Děkanová.

Související