Propouštění podle něj ještě nebylo oficiálně oznámeno, ale neočekává, že by firma přišla s rozsáhlým propouštěním až 1600 lidí, o kterém se mluvilo dříve. Dopravce má nyní asi 9500 pracovníků.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák nedávno popsal situaci v ČD Cargo jako vážnou a hovořil o propouštění. Podle šéfa železničních odborů stojí dopravce především před problémem sestavit vyrovnaný finanční plán na příští rok. Otázkou zůstává, jak to bude se slevami u jednotlivých zakázek, jejichž zrušení by mohlo znamenat další ztráty.

Odboráři také čekají na to, zda se dopravci podaří vyjednat nějaké hromadné zakázky. Žádný kolaps ale národnímu dopravci nehrozí, zdůraznil Pejša, který byl o víkendu znovu zvolen do čela drážních odborů.

Odborový předák také poznamenal, že si s ministrem dopravy Žákem situaci zatím nevyříkali. Upozornil ale, že ministrovy výroky o neutěšeném stavu dopravce mohou ohrozit důvěru investorů, a to i s ohledem na dluhopisový program, který zahrnuje možnost předčasného splacení jedné miliardy v příštím roce.

Problematické je podle něj také vypisování tendrů na dopravu na vybraných tratích, které by za současných „nerovných podmínek“ znamenalo likvidaci národního dopravce. Společné jednání obou stran lze očekávat v rámci tripartity 17. října.

Nákladního dopravce v poslední době zasáhlo několik událostí jako například ztráta zakázky na dovoz uhlí pro elektrárnu ve Chvaleticích nebo ukončení kontraktu na dovoz automobilů do Polska. Podle Pejšova vyjádření se ale o chvaletických dodávkách ještě bude jednat.

ČD Cargo loni hospodařilo s dvoumiliardovou ztrátou. Zástupci odborů nedávno uvedli, že se obávají masivního propouštění kvůli tomu, že vedení firmy finančně oddělilo ztrátové podnikání v přepravách jednotlivých zásilek od výnosnější přepravy ucelených vlaků.

Související