Fond usiluje o to, aby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na vyžádání poskytovalo dokumentace, jako jsou průzkumy, studie, projektové dokumentace, investiční záměry, ale i výsledky zkoušek, zaměření a přejímek. Za to chce ŘSD přednostně seznamovat se svými posudky a zjištěními.

„Ano, jsme připraveni ke spolupráci s nadací pana Jančury a k poskytování součinnosti a dokumentací k nalezení nejefektivnějšího řešení dopravních projektů. Této diskusi se určitě nebráníme," řekla ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Zpočátku bude fond financovat pouze Student Agency. Z financí bude například zajišťovat měření od zahraničních nezávislých firem.

Nadační fond kritizuje například zahájenou modernizaci dálnice D1, která by se podle předsedy správní rady Jiřího Petráka dala realizovat za polovinu z plánovaných sedmi let a s úsporou 8 mld. z rozpočtovaných 22 mld. Kč. ŘSD ani ministerstvo dopravy se podle Student Agency připomínkami kritiků vážně nezabývalo a pokračuje v modernizaci podle původního projektu.

Původní projekt počítá s rozšířením dálnice do stran o 75 cm a kompletní výměnou povrchu. Kvůli tomu se ale musí zbourat řada mostů, které jsou zhruba v polovině své životnosti. Projekt přitom neobsahuje návrh objízdných tras a na dálnici se při uzavírkách tvoří kolony. Alternativní řešení počítá s rozšířením dálnice pouze ke středovému dělícímu pásu a nanesením nového asfaltového povrchu na stávající betonový.

Stínové ŘSD se ale chce zaměřit i na další projekty, jako jsou dálnice D47 nebo severní část pražského okruhu R1.

Související