Největší personální smršť zatím v dopravním resortu zažily České dráhy, kde byl kompletně obměněn management i dozorující orgány. Podle ministra za změnami stojí snaha obsadit tyto pozice odborníky na železniční problematiku. „To je to, co jsem slíbil, že budu dělat do poslední vteřiny. To znamená, že kde to půjde a budu mít příležitost prosadit místo trafikanta odborníka, tam to budu dělat," řekl Žák.

Změny v Českých drahách a dceřiném ČD Cargu kritizovaly železniční odbory, které je považují za příliš překotné a obávají se, aby firmě ještě více neuškodily. Další personální změny čekají Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). V tomto případě by ale mohlo jít o méně razantní cestu. Ve správní radě SŽDC jsou dosud volná místa a ministr se prý bude pokoušet zaplnit zejména tyto neobsazené posty.

Nový mýtný systém

Ministr chce před koncem září vládě předložit varianty fungování mýtného systému po skončení smlouvy se současným provozovatelem firmou Kapsch. Současný systém mýtného neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí, uvedl Žák.

Materiál zabývající se problematikou mýtného má podle Žáka obsahovat čtyři až pět variantních řešení, jak při spravování systému pokračovat po roce 2016. Jeho provoz je prý příliš nákladný a velká část peněz z něj nesměřuje zpět do silniční infrastruktury, ale spolkne je provozování systému. Ten však podle Žáka ani nezvládá regulovat kamionovou dopravu.

Současný systém podle dřívějšího vyjádření ministra nenutí kamionové dopravce využívat dálnice například nočních hodinách, když jsou téměř prázdné, a naopak blokují provoz během dopravních špiček. Změnit by se tak měl způsob výpočtu ceny za ujetý kilometr, který nyní zohledňuje pouze páteční odpolední jízdy.

Ministr dále uvedl, že chce rozjet projekt stavby vodního spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Do konce roku chce mít připravený harmonogram přípravy, výkupu pozemků a stavebních prací.

Co chtějí prosadit levicové strany

Za dva měsíce ale nejspíš povede resort nový ministr nominovaný levicovými stranami. Ty se shodují již nyní na některých základních faktech, které budou v následujících letech prosazovat.

Páteří veřejné hromadné i nákladní dopravy se má stát železnice. Levicové strany chtějí na tomto poli ponechat hlavní roli Českým drahám – další soukromé dopravce už nechtějí. Mýto má být základním zdrojem příjmů pro financování dopravní infrastruktury. Strany nevylučují zpoplatnit pro nákladní dopravu i silnice první a druhé třídy.

Dále se má snížit spotřební daň na naftu a benzín. Strany si od toho slibují, že v ČR bude tankovat více řidičů osobních i nákladních vozů a na dani se tak vybere nakonec víc.

Související