„V první fázi jsme se zaměřili na to, co asi tíží nás všechny nejvíce, tedy dálnici D1. Ta mnohdy bývá jako sázka do loterie, zdali dojedete včas, nebo nedojedete,“ uvedl Ivo Vondrák, rektor vysoké školy báňské v Ostravě, která vznik Rozvoje dopravních systémů (RODOS) zastřešovala. Kromě mapování kolon na nejstarší tuzemské dálnici, která se nyní opravuje, má systém zefektivnit řízení dopravních toků i na dalších komunikacích. Záležet bude hlavně na tom, zda se v současném zkušebním provozu osvědčí. 

Nyní mohou řidiči všechny dostupné informace z nového systému najít na internetových stránkách dopravniinfo.cz. Veškeré údaje se aktualizují každou minutu, a poskytují tak prakticky věrný obraz situace na dálnici. Systém postupně doplní síť přenosných elektronických tabulí, které na základě dat o pohybu automobilů budou regulovat nejvyšší povolenou rychlost. S jejich zkoušením se začne od září na uzavírce u Vyškova, doplnil jeden z tvůrců aplikace Martin Hájek. Podle odhadů by se tímto způsobem řízení mohlo dosáhnout až o 30 % vyšší plynulosti provozu, uvedl. 

V současnosti se pro získávání informací o aktuální dopravě používají takzvané profilové detektory, které jsou rozmístěny jen na zlomku silniční sítě. Největším přínosem nového systému je tak podle Hájka množství dat, která zpracovává. Přijímá totiž informace od projíždějících vozidel vybavených takzvanými elektronickými knihami jízd, které každou minutu odesílají informace o tom, kde se vozidlo nachází a jak rychle jede. Každou minutu je tak systém zásoben daty od zhruba 100 tis. vozidel, tedy od zhruba každého dvacátého vozidla v provozu, dodal. 

Pokračování nové aplikace i po skončení jejího tříměsíčního zkušebního období bude podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka rovněž záležet i na jeho finanční náročnosti. Na systému totiž spolupracují i soukromé subjekty, které do zkušebního projektu poskytují data bezplatně. Po spuštění konečné verze se ale dá předpokládat, že budou za tyto služby požadovat úhradu, doplnil Vondrák s tím, že peníze už vyžadoval Český hydrometeorologický ústav za dodání předpovědi počasí. Celkově by se tak podle odhadu náklady na provoz systému mohly ročně vyšplhat na několik desítek milionů korun.

Související