Práce na modernizaci dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší stojí. Po odstranění betonových desek z krajnice vozovky se ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než předpokládal projekt na opravy nejdelší tuzemské dálnice.

Pravděpodobně se tak nepodaří položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu ještě letos a bude nutné betonářské práce odložit do příští stavební sezony, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.

"Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," uvedl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i v rámci jednotlivých úseků. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.

Podraží nejvýhodnější nabídka?

Náklady na sanování a práce navíc v souvislosti s odvodněním podloží odhadla stavební firma na řádově miliony korun. Podle serveru iDNES.cz je tak možné, že stavaři chtějí částečně kompenzovat nízkou cenu zakázky, v níž zvítězili s o 60 procent levnější nabídkou, než byl původní odhad.

Pokračování v pracích je proto podmíněné schválením nového realizační dokumentace stavby. Podobný problém s podložím ředitelství řeší i na úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Tam ale jedná o urychlení stavby a alespoň betonáži části jízdního pásu před zimní stavební přestávkou.

OHL ŽS zvítězila spolu s firmou Alpine Bau v tendru na modernizaci dálnice mezi Velkou Bíteší a Lhotkou s nejnižší cenou necelých 597 milionů korun. O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.

Ministr dopravy Zdeněk Žák uvedl, že chce rekonstrukci dálnice zrychlit. Mimo jiné hodlá prosadit u hygieniků, aby umožnily stavební práce v noci, které jsou v okolních zemích povolené, v Česku je však předpisy údajně znemožňují.

Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.