Zpoždění způsobila kromě sporů o pozemky i odvolání soutěžitelů, která nedávno definitivně odmítl antimonopolní úřad. Smlouva s vítězným dodavatelem, sdružením Metrostav a Subtera, se uzavře v nejbližších dnech a v srpnu je možné začít stavět, řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. 

Stavba, která potrvá až do roku 2016, by měla podle původních plánů začít budováním hlavní části projektu - nejdelšího českého železničního tunelu u Ejpovic o délce 4,2 km. „Harmonogram není zatím stanoven a bude se řešit v těchto dnech,“ uvedl mluvčí. Kvůli posunutí stavby za rok 2015, kdy končí možnost financování ze současného plánovacího období EU, chce investorská SŽDC dohodnout rozložení financování až do roku 2016. Většina nákladů se ale vyčerpá do roku 2015.

Velmi reálný je podle Tesaře podpis smlouvy SŽDC s Metrostavem v příštím týdnu. Podle konkurenčních firem je vítězná cena 3,97 mld. korun velmi těžko dosažitelná, protože podle původních odhadů měl na téměř 4 mld. korun přijít pouze samotný tunel z Kyšic pod plzeňským vrchem Chlum.

Soutěž původně počítala s náklady 7,5 mld. korun. Metrostav ale zvolil jiný způsob hloubení tunelu. Podle firmy Skanska, která vítěze napadla a nabídla, že úsek postaví za 4,75 mld. korun, metoda Metrostavu neodpovídá zadávací dokumentaci.

Koncem roku 2009, při předání projektu stavby, který přišel na 200 mil. Kč, prezentovala SŽDC náklady na výstavbu celého úseku Rokycany-Plzeň na téměř 10 mld. korun. Měla začít koncem roku 2010 a první vlaky po něm měly projíždět v roce 2014.

Více variant

Veřejná zakázka s názvem Modernizace trati Rokycany – Plzeň byla nakonec uveřejněna vloni v únoru. Otevírání obálek se uskutečnilo v červenci, v září pak následovalo hodnocení nabídek. Do výběrového řízení se přihlásilo celkem šest uchazečů.

Tato veřejná zakázka byla vůbec první, u které mohl každý uchazeč předložit více variant řešení. „Důvodem byla výstavba více než 4km tunelu pod vrchem Chlum, který bude nejdelším železničním tunelem v České republice,“ připomněl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Vzhledem k tomu hodnoticí komise vybírala celkem z devíti nabídek.

Současná trať mezi Rokycany a Plzní se zkrátí o více než 6 km. Doba jízdy se díky vyšším rychlostem, až 160 km/h u souprav s výkyvnými skříněmi, sníží na polovinu, dnes je 20 minut. Dva jednokolejné tunely budou podle SŽDC nadstandardně bezpečné. Budou propojené s únikovými východy po 350 metrech. Do tubusů, kde mohou vlaky jezdit až 200 km/h, budou moci zajíždět hasičské vozy.

Úsek Rokycany-Plzeň hodnotí správce železniční infrastruktury jako zakázku desetiletí. Na III. tranzitním železničním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, loni skončily stavby Beroun-Zbiroh a Zbiroh-Rokycany. Dále pokračují přípravné práce na optimalizaci posledního ze sedmi úseků mezi Smíchovem a Berounem, který bude rozdělený na tři části. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 mld. korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu, a to pod jednu hodinu.

Související