Jak odhadujete další ekonomický vývoj Evropy? Jak to bude ovlivňovat evropskou logistiku?

Globální ekonomika roste, u nás očekávám stabilní růst kolem jednoho dvou procent, těžko říct. Na logistickém trhu ale očekávám velké změny. Například pokud se podíváme na Španělsko. Na tento trh vstupuje řada mezinárodních firem, protože je zde vzdělaná a kvalifikovaná pracovní síla, přičemž náklady na ni jsou o 20 až 25 % nižší než v jiných zemích. Mnoho se mění například v Polsku, což bylo před léty nemyslitelné. Je patrné, že se významně mění toky zboží.

Dalším faktorem, který bude mít výrazný vliv na rozvoj logistiky, je to, že vlády se snaží získat další moc a zavést další regulace. A ty směřují do oblasti, které příliš nerozumí – do logistiky. My si stěžujeme, ale tento vývoj je do určité míry daný, musíme s tím počítat. Logistika je kvůli pokračující regulaci čím dál komplikovanější. Do budoucna bude tedy důležitá flexibilita a schopnost rychle reagovat.

V poslední době jste provedli dvě akvizice ve Španělsku – Azkar a Transunion. Španělská ekonomika na tom ale není dobře, tak proč právě tam?

Přestože stále čteme v novinách titulky o tom, jak je na tom špatně, španělský, potažmo celý iberský trh je pro Evropu nesmírně důležitý. Žije tam přes 50 mil. lidí, místní ekonomika je vyspělá, lidé mají vysoký životní standard. Je tu finanční krize, ale není to krize celé společnosti, stále tu existují příležitosti k dalšímu rozvoji. Neměli bychom sledovat pouze novinové články, ale spíše bychom se měli zaměřit na místní lidi a jejich život.

Azkar byl dosud naším velice důležitým a blízkým partnerem. Ale obchodní partnerství má úplně jinou dynamiku než současný stav, kdy jsme stoprocentním vlastníkem. Je něco jiného investovat nyní ve Španělsku prostřednictvím vlastní firmy, než požádat partnera, aby investoval on.

Plánujete v současnosti nějaké další akvizice? Ve kterých regionech je hustota vaší sítě již dostatečná a kde ji naopak chcete zahustit?

V příštích letech plánujeme menší akvizice v Asii, podrobnosti jsou ale prozatím tajné. Myslím, že v ostatních regionech jsme nyní výborně zastoupeni. Teď chceme využít investice, které jsme provedli, to znamená zužitkovat synergie mezi jednotlivými součástmi celé skládačky. Pokud uvidíme nějakou příležitost k drobným akvizicím v Evropě, tak je pravděpodobně provedeme, ale podle mého názoru zde máme již velice dobré zastoupení.

Jsme pyšní na to, že naše síť prošla nejhlubší možnou integrací. Všechny akvizice, které jsme dosud provedli, vznikly za účelem důkladného začlenění. Cílem bylo mít v Evropě jeden systém, jeden proces, jednu organizaci. Nechceme provádět žádné akvizice pouze proto, abychom získali větší podíl na trhu. Výsledkem by pak byl jenom velký zmatek a těžko bychom udrželi jednotný standard. 

Před rokem a půl jsem dostal na panelové diskuzi otázku, co chceme dělat s tolika různými elektronickými standardy. Odpověděl jsem, že u Dachseru máme pouze jeden systém, který se každý týden aktualizuje, a když chceme zavést nějakou inovaci, můžeme to provést v celé firmě najednou.

Považujete větší rozvoj železniční nebo říční dopravy, jak si to přeje Evropská komise, za reálný?
Za politiku jsou zodpovědné vlády. My děláme byznys, vyděláváme peníze a platíme daně, které politici utrácejí.

Celý rozhovor vychází 16.7. v dalším vydání měsíčníku Logistika

Související