Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas navrhoval, aby vozy starší šesti let musely na kontrolu každý rok. Návrh počítal u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další kontrola se měla uskutečnit za dva roky, poté se měl interval zkrátit na pouhý rok.

V České republice jsou řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta. Průměrné stáří vozidel v Česku loni bylo 13,8 roku. Podíl osobních automobilů starších než deset let přesáhl 60 % z celkového počtu registrovaných vozidel, z toho téměř třetina je starších než 15 let.

Návrh týkající se častějších kontrol byl původní součástí celého balíčku předpisů o technické způsobilosti vozidel. Jeho cílem je zvýšit bezpečnost na evropských silnicích a podstatně snížit počet tragických nehod. Europoslanci schválili všechny pozměňovací návrhy, závěrečné schválení balíčku je ale čeká až ke konci roku po vyjednávání s litevským předsednictvím EU. V platnost by měl balíček vstoupit v roce 2015.

S častějšími kontrolami, jak je navrhovala Evropská komise, nesouhlasila i česká europoslankyně Olga Sehnalová, která je zpravodajkou jedné z částí balíčku. „Evropský parlament tak následuje pozici Rady, která tento návrh rovněž již dříve nepodpořila. Osobně si myslím, že bychom se měli soustředit spíše na to, aby byly technické kontroly vozidel v Evropě všude stejně poctivé a důkladné, a nikoli zatěžovat řidiče,“ vysvětila Sehnalová.

Efektivnější kontroly

Dopravci by se měli podle nových předpisů dočkat zefektivnění silničních technických kontrol. „V budoucnu bychom rádi následovali příkladu Velké Británie, která vozidla vybírá z tzv. rizikového profilu. Díky tomu jsou k silničním technickým kontrolám zastavována častěji ta vozidla, u kterých byly již dříve zjištěné nějaké nedostatky. Zvýhodněni jsou tak především ti provozovatelé a přepravci, kteří své automobily udržují po technické stránce dlouhodobě v pořádku,“ dodala Sehnalová.

Jak zdůraznila během pondělní rozpravy k tomuto tématu, v loňském roce zemřelo na evropských silnicích 28 tis. lidí a 1,5 mil. jich bylo zraněno, z toho 300 tis. těžce. „Tato čísla chceme výrazně snížit,“ uzavřela.

V současnosti existují obrovské rozdíly v provádění silničních technických kontrol v jednotlivých členských státech. Například v Bulharsku je podíl vozidel, u nichž se při kontrole zjistilo, že nejsou v souladu s požadavky na technickou způsobilost vozidla, 0,2 %. Naopak na Maltě je to 47 %. Určité sjednocení předpisů je proto podle Sehnalové velmi důležité.

„Pohybujeme se v jednom dopravním prostoru, ve kterém by měla existovat rovná pravidla,“ prohlásila česká europoslankyně na tiskové konferenci. Jak doplnil další ze zpravodajů tohoto balíčku, europoslanec Werner Kuhn, jde o stanovení určitých závazných minimálních standardů, nicméně členské státy si je mohou stanovit vyšší, což už některé dělají.

Související