Zpráva zkoumá jak vyspělá, tak i rozvíjející se logistická centra v celé Evropě. Dominují města v Belgii, Nizozemsku a Německu, která jsou součástí tzv. „Blue Banana“, což je nesouvislý koridor strategicky umístěných lokalit v ekonomickém srdci Evropy.

„Pod pojmem „Blue Banana“ jsou označeny nejhustěji osídlené a nejbohatší oblasti v regionu, což z nich dělá logickou volbu pro společnosti, které chtějí oslovit co největší počet zákazníků. Těží také z blízkosti hlavních evropských přístavů a letišť, dále největších spotřebitelských trhů a z velmi početné a relativně kvalifikované pracovní síly,“ řekl Erik Barnekow, vedoucí oddělení průmyslu a logistiky pro region EMEA Colliers International. „Například nákladní automobil z Antverp může během devíti hodin jízdy obsloužit 143mil. populaci. U Frankfurtu je to až 190 mil. osob, což je v naší analýze město s největší spádovou oblastí z hlediska populace.“

Dále zpráva ukazuje, že Liege v Belgii a Lille v severní Francii nabízejí především dobrý kompromis mezi maximalizací přístupu na trh a snížením nákladů. Severní Itálie také nabízí dobrý potenciál růstu pro distribuční činnosti, zejména s ohledem na očekávaný nárůst objemu nákladní dopravy přes severní přístavy Jadranu.

Mimo západní Evropu dosáhly nejlepšího hodnocení pro distribuční činnost Praha a Bratislava, a to díky nižším nákladům na pracovní sílu a nákladům na nemovitosti, kdy nájemné u nejkvalitnějších distribučních prostor v Bratislavě je o 25 % nižší než průměr v západní Evropě a mzdy zaměstnanců v průměru odpovídají třetině platů v Nizozemí. Zpráva očekává, že středo- a východoevropská distribuční centra získají na významu v rámci změny, kdy se střed kontinentu postupně posouvá více na východ.

 

Top 10

1. Antverpy
2. Rotterdam
3. Düsseldorf
4. Brusel
5. Hamburk
6. Amsterodam
7. Liège
8. Venlo
9. Lille
10. Frankfurt

Související