Úřad chce tímto způsobem podle Stanjury dohlédnout na to, aby vznikající stavby nebyly řešeny zbytečně velkoryse a nebyly tak neúměrně drahé. V současnosti resort připravuje výběrová řízení na stavební projekty asi sedmdesátky staveb za zhruba 4 mld. korun, které budou postupně vypsány v nejbližší době. Primárně by se měly projektovat především nové etapy rekonstrukce dálnice D1, R35, D11 a D3. Na železnici pak mají být přednostně řešeny třetí a čtvrtý tranzitní koridor a na vodě plavební stupně v Děčíně a v Přelouči.

V současnosti vidí ministerstvo dopravy u stavební přípravy problém především v tom, že je příliš mnoho rozestavěných a málo dokončených staveb a chybí celkový pohled na plánování. Potíží je i komplikovaná legislativa. Přípravu staveb podle Stanjury brzdí zejména stavební zákon, kvůli kterému projekty zdlouhavě získávají územní rozhodnutí a stavební povolení.

Pro rok 2013 má resort dopravy pro přípravu staveb vyčleněno rekordních 3,5 mld. korun. Podobnou vysokou částku by ministr Stanjura rád na účtech viděl i v následujících letech. Největší podíl z tohoto objemu peněz - 1,89 mld. Kč - letos připadne na přípravu silnic, 1,46 mld. Kč na přípravu železnic a asi 110 mil. na projekty na řekách.

Související