Podle asociace se do roku 2020 zvýší spotřeba CNG v Česku až na 800 mil. m3 ročně. Popularita tohoto paliva roste především kvůli drahým klasickým pohonným hmotám. Cena jednoho krychlového metru CNG, který energeticky odpovídá jednomu litru benzinu, se pohybuje kolem 18 korun. Nejprodávanější benzin Natural 95 se na konci ledna podle společnosti CCS prodával průměrně za 35,74 koruny za litr.

Vozidla na CNG na českých silnicích poměrně rychle přibývají, i když jejich celkový podíl je zatím minimální. Podle údajů Asociace NGV jich letos v lednu bylo registrováno zhruba 5000, což představuje zvýšení o 44 % proti lednu 2011. Roste také počet čerpacích stanic nabízejících CNG. V loňském roce bylo otevřeno 11 nových a celkem je jich v Česku v provozu už 45. Zhruba 100 uživatelů podle Asociace NGV využívá i malou domácí plničku.

Pošta kupuje další vozy na CNG

Množství vozidel na CNG u nás v poslední době významně narůstá díky České poště. Ta v polovině února převezme dalších deset nákladních vozidel na tento pohon. Dodávky Iveco od společnosti Agrotec vyšly na 11 mil. Kč, uvedl server E15. Pošta tak bude mít kolem 480 aut na zemní plyn. Vozidla využije na sběrných přepravních uzlech v Praze, Brně, Olomouci, Ústí nad Labem, Táboře a v Ostravě.

Celkově letos pošta podle informací ČTK převezme 1200 nových vozidel, z toho zhruba 50 velkých nákladních aut. „Významná část bude opět na zemní plyn, který se nám jako alternativní palivo osvědčil již v minulém roce," uvedl generální ředitel Petr Zatloukal.

Rozsáhlou obměnou vozidel by se mělo průměrné stáří vozového parku, který čítá 5000 vozů, snížit do roku 2014 na pět až šest let, což je polovina toho, co měla pošta před třemi lety. Z toho 2900 aut by mohlo být výhledově na CNG.

Podíl vozidel využívajících CNG by se měl podle asociace v dalších letech nadále zvyšovat. „Do roku 2020 počítá Evropská unie s náhradou 20 % klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG. To představuje asi 23,5 mil. vozidel na CNG a 20 tis. CNG stanic v Evropě," uvedl předseda asociace Zdeněk Prokopec.

Jako další alternativní pohon k benzinu a naftě využívají čeští motoristé hojně zkapalněný plyn LPG. Jeho cena je proti benzinu a naftě zhruba poloviční a dostupnost u čerpacích stanic vyšší než u CNG. Veřejných čerpacích stanic s LPG je zhruba 450.

Související