Rapidní nárůst internetového obchodu vytváří nové příležitosti pro doručovatelské firmy, říká Cathy Roberson z výzkumné organizace Transport Intelligence. Vzrůstá poptávka zejména po dovozu zásilky zdarma a rychlejších a alternativních možnostech doručení. Přepravní firmy podle ní mohou využít obchodních možností e-commerce pouze za předpokladu, že se aktuálním požadavkům trhu budou schopny flexibilně přizpůsobit.

Osobní vyzvednutí a doručení zdarma
Ve Spojených státech donutil tlak nakupujících internetové obchody k tomu, že jich stále více nabízí dopravu zboží bez poplatku. Podle odhadů ComScore více než polovina amerických spotřebitelů zruší svůj nákupní internetový košík v případě, že musí za zaslání nákupu zaplatit. Například společnost Shoprunner nabízí doručení zásilek z e-shopů zdarma během 2 dnů bez ohledu na velikost zásilky nebo množství objednaného zboží. Firmu řídí bývalý šéf Yahoo Scott Thompson. Shoprunner spolupracuje se sdružením desítek maloobchodů, které chtějí konkurovat Amazonu.

Zatímco na severoamerickém trhu se doprava zakoupeného zboží zdarma stává běžnou strategií e-shopů, v České republice je odpuštění tohoto poplatku stále spíše výjimečné. Týká se především věrných zákazníků nebo velkých nákupů. „Dovoz zboží zdarma nabízíme u objednávek nad 15 tis. Kč,“ říká Jaromír Řánek, marketingový ředitel Alza.cz.

„V rámci našeho věrnostního programu toto nabízíme všem zákazníkům, kteří u nás nakupují pravidelně. Navíc nabízíme dopravu zdarma na konkrétní komodity, což je ale vždy součástí naší obchodní politiky v daném segmentu,“ uvedl šéf logistiky Mall.cz Oldřich Petránek. Za důležitý prvek firemní strategie považuje dopravu zdarma tisková mluvčí Kasa.cz Jitka Součková: „Je to náš nejsilnější marketingový nástroj. Podmínky se ale řídí aktuální nabídkou; neexistují jedny stálé.“

Naprostá většina zákazníků však za dopravu zboží zakoupeného on-line poplatek zaplatit musí, i proto stále roste množství těch, kteří nevyužívají služeb dopravních společností, ale raději si své zboží vyzvedávají osobně. Například u on-line obchodu Alza.cz si zboží na pobočce vyzvedává až 70 % zákazníků. U Mall.cz se poměr pohybuje dle sezónnosti mezi 40 a 60 %. „Proto každý rok otevíráme nové pobočky, naposledy v Českých Budějovicích, Bratislavě a v Žilině,“ řekl Oldřich Petránek. U Czc.cz volí osobní odběr až 80 % nakupujících. „Například za poslední rok stoupl zájem více než o třetinu. Důvodem je fakt, že u nás mají zákazníci osobní odběr na pobočkách zdarma, navíc si mohou zboží na místě prohlédnout a zeptat se na vše potřebné. Intenzivně proto rozšiřujeme síť našich poboček. Jen za uplynulý rok se jejich počet zdvojnásobil, nyní jich je 21 po celé České republice,“ dodal marketingový ředitel Czc.cz Marek Šalanda.

Doručení „same-day“
V Severní Americe se v minulém roce společnosti aktivní na trhu internetového obchodování zabývaly možnostmi rychlého doručení, které bylo dříve doménou specializovaných lokální kurýrních firem. Doručení během jedné až dvou hodin od vyskladnění zboží stále zvládají pouze ony, ale doručení v den objednání zásilky, tzv. same-day delivery, se již daří i některým velkým expresním a balíkovým doručovatelům, říká Cathy Roberson. Další, například USPS, tyto možnosti testují. Vznikají také nové kurýrní a expresní firmy, které se soustředí na rychlé doručování B2C zásilek v urbánních oblastech.

Možnostmi rychlého doručení v den objednávky se zabývají i přímo internetové obchody. Amazon to nejprve označil za jednu z klíčových novinek své strategie. Před pár měsíci to ale finanční ředitel Tom Szkutak odmítl s tím, že společnosti se nedaří najít způsob realizace doručení v den objednání v širším měřítku tak, aby se to ekonomicky vyplatilo. Přesto se firma nakonec tímto směrem vydala a v současnosti dále testuje rychlé doručení na některých dílčích trzích, např. v Seattlu, Bostonu nebo Chicagu. Podle Financial Times se Amazon chce nyní soustředit na to, aby nabídl doručení v den objednání co nejvíce zákazníkům. Stejně tak eBay a Walmart – další z velkých prodejců na severoamerickém trhu - testují tento koncept a jeho možnosti a konkurenční výhody.

Walmart se snaží konkurovat v rychlosti doručení Amazonu a začal nabízet službu Walmart To Go, která poskytuje za určitý poplatek doručení objednaného zboží ještě v den objednání. Oba giganti spolu již léta vedou jak cenovou válku, tak spolu soupeří v možnostech doručení objednaného zboží, píše The Wall Street Journal (WSJ). Walmart se snaží rozhýbat svůj on-line obchod, pro který zřídil zvláštní centrálu v kalifornském Silicon Valley. Za tímto účelem zde získal několik společností, které mu pomáhají vyvíjet webové stránky a mobilní aplikace. „V roce 2012 jsme byli svědky toho, jak e-commerce spustil řadu pilotních projektů zaměřených na rychlé doručování,“ říká Cathy Robertson. Ačkoliv se zkoušejí zatím na malých ohraničených trzích, jak trh internetového prodeje poroste, je pravděpodobné, že se nabídka bude v tomto směru rozšiřovat.

 

Celý článek plus další k tématu internetového obchodování vyjdou v lednovém čísle časopisu Logistika

Související