Nákladní vozy a autobusy na Slovensku musejí za přejezd po dálnicích, rychlostních silnicích i části vozovek první kategorie platit mýtné. Dohromady je v zemi zpoplatněno asi 2400 km silniční sítě, sazba mýtného závisí na parametrech vozu. Systém elektronického mýtného provozuje firma SkyToll, kterou letos ovládl český podnikatel Petr Syrovátko.

Podobné opatření chystá i české ministerstvo dopravy. „Je připravena novela zákona o pozemních komunikacích, která stejně jako u sousedů na Slovensku vyloučí tranzitní kamionovou dopravu, pakliže v obci nebude její cíl. Tuto dopravu bude možné vyloučit prostřednictvím dopravního značení," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Slovenská samospráva si dlouhodobě stěžuje, že po zavedení mýtného kamiony začaly více jezdit po regionálních silnicích, které placení mýtného nepodléhají. Tyto vozovky prý nebyly stavěny na takovou zátěž a přejezd těžkých nákladních aut je nadměrně poškozuje.

Vláda požadavku krajů vyhověla a chystá plošný zákaz tranzitu vozů s hmotností nad 12 tun po těchto silnicích. „Nedokážu si představit, že by ten zákaz nebyl," řekl státní tajemník ministerstva dopravy Andrej Holák po jednání s dopravci. Ti podle očekávání navrhované opatření kritizovali a v případě jeho schválení hodlají požadovat kompenzace. Na silnicích druhé a třetí kategorie by se nově měly dostat jen kamiony, které po trase budou nakládat nebo vykládat přepravované zboží.

Dopravci upozornili, že za svá vozidla platí takzvanou silniční daň. Tu inkasují samosprávní kraje, které spravují právě silnice, kde se počítá s plošným zákazem tranzitu kamionů. Už minulá vláda tranzit nákladních vozů po těchto vozovkách omezila, když na řadu úseků nechala instalovat zákazové značky.

Českým dopravcům chystaný zákaz nevadí. „Zákaz se netýká silnic 1. třídy, ale pouze druhé a třetí a navíc má být zaručen bezproblémový dojezd vozidel do místa vykládky, českých dopravců se toto opatření prakticky nedotkne," uvedl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Čeští dopravci podle něj nemají takovou místní znalost ani čas, aby se snažili objíždět zpoplatněné úseky po místních dědinách, vjedou tam pouze tehdy, když tam musí, a to by mělo být bez problému.

Související