Důvodem transakce je podle PSA potřeba zajistit strategické partnerství, které přispěje k dalšímu růstu logistické firmy, zejména při expanzi v Číně, Indii a Latinské Americe. Cílem je také urychlit rozvoj ve východní Evropě a Rusku. RZD plánuje, že budou obě firmy zajišťovat společné logistické služby mezi Evropou a Asií.

Gefco začátkem roku podepsalo dlouhodobou exkluzivní smlouvu s PSA Peugeot Citroën a v červenci také podobnou dohodu s General Motors pro Evropu a Rusko. Podle agentury Reuters je nejziskovější dceřinou firmou automobilky PSA. Gefco zaměstnává přes 10 tis. lidí a zajišťuje zejména dopravu součástek a vozidel pro automobilový průmysl.

Nový majoritní vlastník by Gefku umožnil více diverzifikovat obory, pro které zajišťuje dodavatelský řetězec. Podle konzultační a výzkumné organizace Transport Intelligence (Ti) je Gefco příliš závislé na zakázkách od firmy PSA Peugeot Citroën, která může čelit v blízké době problémům. Automobilka se nyní potýká se slabou poptávkou na evropském trhu. Její vedení v červenci oznámilo, že ve Francii propustí 8000 lidí a uzavře továrnu na pařížském předměstí Aulnay.

Podle zdroje agentury Reuters obeznámeného s rozhovory je dohoda o prodeji nadosah poté, co ruské železnice předložily lepší nabídku než konkurenční zájemci. Původně se spekulovalo o prodeji pouze minoritního podílu.

Podle RZD by spojení s Gefkem firmě pomohlo zvýšit atraktivitu transkontinentální železniční trati mezi Evropou a Asií. „Dalším logickým krokem je proto rozvoj sítě na této trase s pomocí mezinárodní logistické společnosti.“ Za zamýšlenou akvizicí stojí tedy spíše provozní než investiční motivy. Obě firmy na ruských kolejích již léta spolupracují při překonávání nedostatků tamní železniční infrastruktury. Vedle různých rozchodů kolejí jsou problémem euroasijské trati podle Ti hlavně nekvalitní koleje, nedostatek kolejových vozidel či nízká kapacita intermodálních terminálů v Rusku.

Související