V polovině března vláda schválila Exportní strategii ČR na období 2012 – 2020 vypracovanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO), jejímž cílem je především navýšení podílu českého vývozu mimo země Evropské unie; diverzifikace exportních oborů; zapojení většího počtu malých a středních podniků tak, aby český export nebyl závislý jen na několika velkých firmách; ale také kvalitnější úloha státu jako partnera českých exportérů. Podíl vývozu na HDP tvoří v rámci české ekonomiky téměř 70 %.

Exportní strategie reflektuje současný stav české ekonomiky, situaci na evropských a světových trzích - zejména na hlavních vývozních trzích ČR, nerovnoměrný růst světové ekonomiky či situaci na globálních finančních trzích, uvedl mluvčí vlády Jan Osúch.

Hlavním cílem konceptu „prioritních zemí" je přispět ke zvýšení a diverzifikaci českého vývozu a zároveň umožnit koncentraci aktivit orgánů státní správy na trhy, které mají výrazný potenciál růstu vývozu. Pro první roky implementace Exportní strategie určuje tento koncept 12 zemí zvýšeného významu, kterými jsou Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Ruská federace, Srbsko, Turecko, Ukrajina, USA, Vietnam.

Mezi 25 zájmových zemí pro českých export patří Angola, Argentina, Austrálie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Egypt, Etiopie, Ghana, Chile, Chorvatsko, Izrael, Japonsko, JAR, Kanada, Kolumbie, Maroko, Moldavsko, Nigérie, Norsko, Peru, Senegal, Singapur, SAE, Švýcarsko a Thajsko.

Prioritní trhy byly identifikovány na základě růstového potenciálu ekonomik dotčených zemí, absorpční schopnosti jejich trhů (měřeno podílem na světovém dovozu) a kompatibility ve vztahu k české ekonomice. Jde zpravidla o velké ekonomiky jež skýtají značný potenciál pro zvýšení českého exportu, trhy, na kterých je již české zboží a služby známé nebo trhy, kde ČR potřebuje budovat své pozice a za konkurencí z jiných zemí zaostáváme. „Je tady jedna země, která je naprosto zásadní, a to je Čína,“ řekl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy. Dále uvedl Indii a připomněl zaměření letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu právě na tuto jihoasijskou ekonomiku. „Firmy mají také enormní zájem o země bývalého Sovětského svazu,“ dodal. Podle MPO ale země EU stále představují a i v budoucnu budou představovat nejdůležitější odbytiště českého exportu.

Uvedený seznam prioritních zemí byl vypracován na základě požadavků podnikatelských reprezentací. Seznam bude periodicky upravován a vyhodnocován v závislosti na plnění dosažených cílů, situaci na světových trzích a potřebách podnikatelské sféry. První ucelená aktualizace se uskuteční ke konci roku 2014, následně pak 2017. V budoucnosti bude zváženo rozšíření tohoto systému v modifikované podobě také na další teritoria.

Prioritní země jsou součástí prvního pilíře Exportní strategie 2012—2020, který se soustřeďuje na budování „Export Intelligence" - tj. informačních zdrojů, databází a příslušných analytických nástrojů pro rozvoj exportu a internacionalizace, přičemž nedílnou součástí tohoto pilíře je i výběr optimálních kanálů pro předávání těchto informací samotným exportérům.

V rámci nové exportní politiky také MPO na začátku srpna sloučilo do jednotné sítě obchodních misí zahraniční pobočky státních agentur CzechInvest a CzechTrade. Síť nyní čítá 38 kanceláří a do konce roku 2013 by jich v 56 zemích světa mělo fungovat 70, řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.

„Podnikatelské reprezentace v současnosti podávají nominace na obsazení míst v jednotlivých destinacích. Na podzim se pak budou podílet i na konkrétním výběru tak, aby do konce letošního roku byly obsazeny kanceláře ve všech 12 prioritních i 25 zájmových zemích, na které se exportní strategie zaměřuje především," uvedl Kuba. Nově zřizované obchodní mise budou například shromažďovat informace o obchodních příležitostech na zahraničních trzích a zároveň mají poskytovat servis českým podnikatelům a ministerstvům.

Změněn má být systém placení za služby. Zatímco dosud firmy platily hodinovou sazbu, nyní by podle Kuby měly být zavedeny paušální platby. „Chceme zpřístupnit služby malým a středním podnikům, protože potřebujeme, aby se do exportu zapojilo více firem. V Česku je to zatím trochu nešťastné – deset velkých exportérů dělá 50 % exportu," uvedl Kuba. „Exportní strategie je start pro nové malé a střední firmy, aby se dostaly do dalších zemí. Mnoho firem exportovalo přes Německo, Itálii nebo Francii. Nyní jim chceme umožnit přímý a samostatný vývoz do dalších zemí,“ dodal Petr Kužel, prezident Hospodářské komory.

Související