Zatímco v prvním pololetí roku 2011 činil 40 %, v prvním pololetí letošního roku již šlo o 55 %. Nejvíce zákazníci vyzvedávali své objednávky v kamenných prodejnách v měsících dubnu a červnu, kdy osobní odběry dosáhly 58 %.

Tyto údaje plně korespondují s aktuálními průzkumy chování zákazníků na internetu, ze kterých vyplývá, že si zákazník v 54 % zboží raději prohlédne osobně a v 16 % se dokonce na internetu nakupovat bojí. To byl důvod, proč Kasa.cz začala již v roce 2010 otevírat své velké kamenné prodejny Kasahouse, které se k dnešnímu dni nachází v Praze na Černém Mostě a v Čestlicích, v Brně a v Ostravě. Jejich popularitu potvrzuje skutečnost, že došlo po otevření k obrovskému nárůstu objednávek z dané lokality, a to v řádech stovek procent. V Brně se jednalo dokonce o třísetprocentní nárůst. Nejpopulárnější Kasahouse se nachází v Praze na Černém Mostě, kde zákazníci s oblibou využívají i tzv. Kasa Drive, díky němuž nemusí při vyzvednutí své objednávky ani vystoupit z auta. Stačí odeslat sms s číslem objednávky a zaměstnanci Kasahousu sami zboží přinesou a naloží do auta.

Tento trend potvrzují i další zdroje. „Podle našich výzkumů využilo loni osobní odběr přibližně 52 % nakupujících na internetu. Pokud by měl e-shop pobočku v blízkosti bydliště nebo zaměstnání zákazníka, pak by mělo zájem o osobní odběr více než 92 % nakupujících,“ řekl Kamil Demuth z internetového srovnavače Heureka.cz. Zájem o osobní odběr podle něj roste také proto, že Češi na internetu stále častěji nakupují levnější zboží, takže nechtějí platit relativně vysoký poplatek za poštovné. Kamenné pobočky proto otevírají postupně všechny větší internetové obchody, čímž jdou vlastně proti smyslu e-commerce.

Podle internetového magazínu Netshopper.cz jsou české e-shopy v tomto směru unikátní - zřejmě nikde nejsou osobní odběry zboží tak časté a tak využívané jako u nás, i když už i ve světě se k tomuto kroku mnohé internetové obchody chystají.

Mezi hlavními důvody, proč je mezi zákazníky e-shopů stále více oblíbený osobní odběr, patří fakt, že nechtějí platit za dopravu nebo čekat delší dobu na doručení, ale také to, že preferují flexibilní vyzvednutí zboží podle vlastních časových možností. Pokud si chce zákazník objednat doručení na přesný čas, mnohdy mu doručovatelská firma nemůže vyjít vstříc, nebo si účtuje zvláštní, poměrně vysoký příplatek. Doba doručení balíků tedy často bývá pro zákazníka problematická, na což se rozhodly reagovat některé doručovatelské firmy zavedením větší flexibility při doručení zásilky.

Například Česká pošta se rozhodla zavést tzv. balíkomaty. Jedná se o nový způsob vyzvedávání zásilek mimo úřad, který se již provozuje na některých evropských poštovních trzích. Expresní a balíková společnost DPD zase plánuje ve spolupráci s jedním až dvěma partnery do konce roku zřídit místa pro osobní vyzvednutí zásilek v místech dostupných MHD.

Související