„Obyvatelé Prahy jsou nadměrně zatěžováni hlukem, emisemi a imisemi, zejména z těžké tranzitní nákladní dopravy, a proto je třeba neprodleně učinit kroky k jejímu omezení na území hlavního města,“ píše se v usnesení zastupitelstva.


Podle očekávání by opatření zasáhlo především obce a města Středočeského kraje, jak vyplývá z návrhu Technické správy komunikací hlavního města, kterou má ČTK k dispozici. Podle Josefa Noska nejsou trasy definitivní, Praha o nich bude v příštích týdnech jednat se Středočeským krajem a ministerstvem dopravy.

Obchvat chybí hlavně na severním a východním okraji metropole. Varianty tak počítají například s tím, že by se Praha ze severu mezi hradeckou dálnicí D11 a teplickou dálnicí D8 mohla objíždět přes Nymburk, Mladou Boleslav a Mělník. Úsek mezi D8 a plzeňskou D5 by tranzitní kamiony musely překonávat se zajížďkou přes Slaný. Pokud by kamiony směřovaly od Hradce Králové například na Plzeň, objížďka by je navedla přes Pardubice, Kutnou Horu a Říčany. Poté by pokračovaly po jižní části Pražské okruhu. Při cestě z Brna do Teplic by mohly být kamiony odkloněny už přes Havlíčkův Brod, Čáslav, Kutnou Horu, Kolín a od D11 opět přes Nymburk, Mladou Boleslav a Mělník.

Kdy přesně začnou omezení platit, zatím není jasné. Podle Noska je nutné nejprve připravit projektovou dokumentaci, která by řešila konkrétní umístění dopravních značek. Hotové už jsou podklady pro vyznačení zákazu vjezdu do Prahy od dálnic D11 a D1. „Dokumentaci jsme již postoupili policii," řekl Nosek. Zákaz by měl být vyznačen značkami „zákaz vjezdu nákladních automobilů" s dodatkovou tabulkou vyznačující nejvyšší hmotnost, případně délku.

Záměr omezit kamionovou dopravu na celém území hlavního města je podle autodopravců nerealistický. Kvůli nedokončenému Pražskému okruhu by to enormně zatížilo komunikace v obcích v těsném sousedství Prahy, řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. „Působí to dílem nerealisticky a dílem bezradně. Na tom, že by bylo dobré Prahu objíždět a nestát v zácpách na Spořilově, se shodujeme jak s Pražany, tak s radními. Ovšem jak to udělat bez dokončeného Pražského okruhu, nevíme stejně jako oni," dodal Felix. „Představa, že se uzavře celá Praha a bude se objíždět po okreskách, je zcela absurdní. Místo obyvatel Spořilova se tak znepříjemní život někomu jinému a ještě horším způsobem, protože místní komunikace kapacitně pochopitelně vůbec nevyhovují," uvedl mluvčí.

Říčany jsou proti
Proti zákazu vjezdu kamionové dopravy do metropole se postavili například i zastupitelé Říčan u Prahy. „Jsme připraveni naše město bránit vlastními těly,“ říká starosta Vladimír Kořen. Pokud by se podařilo hlavnímu městu prosadit například zákaz vjezdu kamionů po dálnici D1 na Jižní spojku, staly by se Říčany tranzitním místem takřka všech kamionů na cestách mezi Plzní a Brnem na straně jedné a Hradcem Králové a Mladou Boleslaví či Teplicemi na straně druhé, řekl Kořen a připomněl, že už nyní kvůli nedokončenému Pražskému okruhu městem denně projede 3000 kamionů.

Na nadměrnou zátěž kamionovou dopravou v souvislosti s nedobudovaným Pražským okruhem upozorňují zástupci Říčan již delší dobu; petici za dostavbu okruhu podpořilo kromě 5000 obyvatel i mnoho obcí a měst v okolí. Dokončení okruhu ale naráží na odpor obyvatel Běchovic, kteří požadují, aby okruh vedl po alternativní trase Středočeským krajem, protože stávající varianta by podle nich příliš zatěžovala část Běchovic hlukem a škodlivými splodinami. Podle Kořena by se tím termín dokončení posunul za rok 2020, což je pro Říčany nepřípustné. „Jediným řešením je podle nás urychlená dostavba toho, co je dlouhodobě připravené a naprojektované. „Chceme vyzvat stát i magistrát, aby začaly intenzivně vyjednávat s Běchovickými a nalezly kompromis na území této městské části," řekl.

Zákaz vjezdu kamionů do Prahy kritizuje i středočeský hejtman David Rath; v dopise žádá premiéra Nečase a ministra dopravy Dobeše o urychlené dobudování silničního obchvatu kolem Prahy. Podle rady Středočeského kraje by zákaz průjezdu nákladní dopravy Prahou zásadně ovlivnil a zhoršil dopravní situaci ve Středočeském kraji. „Neexistence silničního okruhu na severu a východě Prahy spolu s tímto rozhodnutím bude znamenat doslova katastrofu pro desítky středočeských měst a obcí v této oblasti,“ upozorňuje hejtman s tím, že silniční síť na severu a východě Prahy není koncipována na nákladní dopravu.

Severní část okruhu
Středočeský kraj nabízí řešení výstavby severní části Pražského okruhu v delší variantě okolo Prahy ve směru od ruzyňského letiště k obcím Vodochody a Kralupy nad Vltavou, protože varianta přes Suchdol naráží na odpor místních obyvatel; nejsevernější varianta okolo Prahy je však od města příliš vzdálená.
Proti této variantě se postavil i pražský primátor Bohuslav Svoboda, který řekl: „Návrh severozápadní varianty hejtmana Ratha, který v dopise zaslal premiéru Nečasovi, je pohádka z Černého lesa; v současné době je jediným reálným řešením, jak ulevit Pražanům i Středočechům, dostavba Pražského okruhu v dlouhodobě připravované variantě. Pokud se peníze na dostavbu nenajdou, hrozí Praze kolaps.“

Jak vyplývá ze zjištění ČTK, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obnovilo přípravy stavby Pražského okruhu ve variantě Suchdol-Březiněves, když vypsalo výběrové řízení na projektanta, který připraví dokumentaci k územnímu a stavebnímu řízení. Předmětem zakázky s předpokládanou hodnotou 126 mil. korun bez DPH je kromě přípravy projektu k územnímu a stavebnímu řízení také inženýrská činnost a řešení majetkoprávních vztahů. Suchdolskou variantu severozápadní části Pražského okruhu preferují i primátor Svoboda a ministr dopravy Pavel Dobeš v nedávno podepsaném Memorandu o spolupráci Ministerstva dopravy a hlavního města Prahy v oblasti dopravy.

Část silničního okruhu u Suchdola získala územní rozhodnutí už v srpnu roku 2008. Proti tomu se ale odvolala suchdolská radnice a další odpůrci stavby a ministerstvo pro místní rozvoj pak rozhodnutí na podzim roku 2010 zrušilo.

Memorandum
Při podpisu Memoranda o spolupráci se primátor Svoboda s ministrem dopravy Dobešem shodli, že hlavní dopravní prioritou na území hlavního města je dostavba Pražského okruhu. „Pro mnoho tisíc Pražanů je zásadní, aby se co nejrychleji dostavěl vnější Pražský okruh. Je to naše jasná priorita. Jsem proto rád, že se u pana ministra setkávám se stejným názorem a odhodláním se pro to angažovat. Není možné, aby byli Pražané dlouhodobě v pozici rukojmích, kteří trpí neúnosnou dopravní zátěží. Osobně mi nedělá žádnou radost plnit roli nárazníku mezi občany rozhořčenými dopady především kamionové automobilové dopravy a státem, který problém dlouhodobě neřeší,“ řekl Svoboda.

Ministr dopravy Pavel Dobeš zdůraznil, že vedle Pražského okruhu považuje za důležité i železniční propojení Prahy s letištěm a Kladnem. „I pro mě je prioritou úspěšné dokončení Pražského okruhu. Mám tím na mysli zejména dokončení přípravy a zahájení realizace stavby 511 Běchovice – D1 a také urychlení přípravy a realizace dopravně významné severozápadní části Pražského okruhu. V rámci železniční infrastruktury považuji za důležitou dostavbu trati propojující Prahu, Letiště Praha a Kladno. Věřím, že pracovní skupiny vzešlé z Memoranda povedou k budoucí úspěšné realizaci těchto cílů,“ řekl Dobeš

Uspíšit dostavbu Pražského okruhu si kladl za cíl i dokument o spolupráci, který Praha, Středočeský kraj a ministerstvo dopravy podepsaly už v roce 2003, memorandum ale tehdy žádné výrazné výsledky nepřineslo.

Související