„Obyvatelé jsou nadměrně zatěžováni hlukem zejména z těžké nákladní dopravy, a proto je třeba neprodleně učinit kroky k jejímu omezení," řekl ČTK náměstek primátora Josef Nosek. Kamiony by podle něj měly být odkláněny ještě před tím, než vjedou do města. Vyhnout by se tak prý měly třeba Spořilovské a Legerově ulici a ulici 5. května. V souvislosti s tím musí být projednána návaznost provozu na okrajích metropole, magistrát proto bude jednat s příslušnými úřady, ministerstvem dopravy a Středočeským krajem. Materiál vzešlý z jednání pak projedná rada.

„Zastupitelstvo projevilo vůli, že chce razantním způsobem kamionovou dopravu omezit, a dává radě na starosti toto zajistit," řekl náměstek. Odhaduje, že by to mohlo být od léta. Zastupitelé se v usnesení shodli na tom, že za situaci v metropoli nenese zodpovědnost Praha, ale stát. „Je to úkol, který byl zanedbán," řekl Nosek.
Záměr omezit od léta kamionovou dopravu na celém území hlavního města je podle autodopravců nerealistický. Kvůli nedokončenému Pražskému okruhu by to enormně zatížilo komunikace v obcích v těsném sousedství Prahy. ČTK to řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

 

„Prohlášení z tiskové konference působí dílem nerealisticky a dílem bezradně. Na tom, že by bylo dobré Prahu objíždět a nestát v zácpách na Spořilově, se shodujeme jak s Pražany, tak s radními. Ovšem jak to udělat bez dokončeného Pražského okruhu, nevíme stejně jako oni," dodal Felix.

Podotkl, že do Legerovy ulice, kam chce Praha zakázat vjezd, kamiony už dávno nesmí. „Představa, že se uzavře celá Praha a bude se objíždět po okreskách, je zcela absurdní. Místo obyvatel Spořilova se tak znepříjemní život někomu jinému a ještě horším způsobem, protože místní komunikace kapacitně pochopitelně vůbec nevyhovují," uvedl mluvčí. Navíc by podle něj takové opatření zcela ochromilo provoz ve středních Čechách. "A možná nejen středních," dodal.

Dopravci kritizovali i loňské opatření, kdy po otevření nové části Pražského okruhu město uzavřelo pro kamiony Jižní spojku u Spořilova a poslalo je 34km objížďkou na okruh, zatímco do té doby najely jen 13 km. Problém se podle nich pouze odsunul z Barrandovského mostu na méně viditelné místo a navíc se vybralo více na mýtném. Obyvatelé Spořilova si od té doby stěžují na nadměrný hluk a smogové zatížení od tisíců kamionů denně.

Odvést dopravu z centra metropole by v budoucnu měla silniční síť tvořená Městským okruhem a vnějším Pražským okruhem, které má propojit sedm radiál. V provozu je nyní zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál.

Související