Začaly se totiž ozývat stále silnější hlasy hejtmanů, kteří v rozšíření mýtné povinnosti viděli nejen zdroj financí pro obnovu dopravní infrastruktury, ale také regulační prvek pro zatížené komunikace.

Ministerstvo dopravy ČR tehdy pověřilo firmu Kapsch jako generálního dodavatele a provozovatele českého mýtného systému, aby pro stát spolu s experty ČVUT dovyvinul a otestoval takzvané hybridní řešení, kombinující prvky mikrovlnné a satelitní technologie v jediném mýtném systému.

Formou dodatku k hlavní smlouvě se rakouský Kapsch zavázal do českého mikrovlnného mýta implementovat satelitní subsystém a otestovat ho pod dohledem expertní skupiny ve tříletém pilotním provozu. Podle České televize stát za rozšíření mýtného systému o satelitní prvky a jeho otestování na hybridních palubních jednotkách zaplatil 800 milionů korun.

Hybrid je úspěšně otestován

Testování hybridního mýtného systému skončilo právě letos. "Dosáhli jsme účinnosti výběru mýta jak na dálnicích mikrovlnnou, tak v regionech pomocí satelitu a GSM přes 99 %," říká Karel Feix z firmy Kapsch, která mýto technicky provozuje. Podle něj je české mýto po nezbytném zkapacitnění některých činností technicky připraveno na rozšiřování do regionů.

Původně měl Kapsch otestovat systém na 5000 kusů vlastních hybridních palubních jednotek, dalších pět tisíc měli prostřednictvím dodat konkurenční dodavatelé "krabiček". Tento tendr pro nadbytečnost zrušil po svém nástupu do úřadu tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.

Hybridní mýtný systém je i tak připraven spolupracovat s jakýmikoliv hybridními jednotkami, které při splnění technických standardů vzejdou z budoucího výběrového řízení. Díky spolupráci s odborníky z ČVUT navíc české hybridní mýto prakticky splňuje evropské satelitní standardy, které jsou právě v těchto letech postupně přijímány.

Naše mýto s mikrovlnnými i satelitními prvky také vyhovuje požadavkům Evropské unie na takzvanou Evropskou elektronickou mýtnou službu (EETS), jejíž principy Česko aktuálně přejímá do své legislativy. Systém má dopravcům v budoucnu umožnit tranzit Evropskou unií s jedinou palubní jednotkou a jednotnou fakturou za projeté kilometry dálnic v členských zemích.

Rozšiřování mýta s otazníkem

Rozšiřování mýtného systému do regionů je stále jedním ze záměrů stávajícího ministra dopravy Pavla Dobeše (VV). Na ministerstvu se údajně připravuje zadávací dokumentace pro tendr, který může být vypsán již v polovině příštího roku.

Otázkou zůstává, nakolik ministerstvo využije již proinvestované stamiliony do přípravy hybridního mýta a vysoutěží jen nezbytné součásti, jako jsou například hybridní palubní jednotky, nebo zda se vydá cestou neefektivního a komplikovaného postavení paralelního mýtného systému pro regionální silnice.

Odborníci vedle toho upozorňují na několik dalších obtíží. Jednou z nich je ekonomická rentabilita regionálního mýta. Ještě žádná země na světě nevybírala kilometrové poplatky na tak rozsáhlém území silnic nižších tříd. Zatím dostupné informace naznačují, že projekt by nemusel po odečtení nákladů dosahovat pozitivní bilance.

Musí také dojít k vyjasnění právních a legislativních otázek, například kdo se bude podílet na nákladech zavedení a provozování regionálního mýtného, jak se budou dělit případné příjmy z něj.

Právní spory může vyvolat rovněž nejasné vlastnictví některých silnic nižších tříd, na nichž se mohou soukromí majitelé domáhat zisků z mýta. Nejzásadnější otázkou je, jaký vliv bude mít regionální mýto na mikro-
ekonomiku v jednotlivých oblastech.

Lze totiž očekávat, že zavedení mýtného poplatku dopadne především na regionální dopravu, jež obsluhuje základní občanské služby, jako je převoz osob, zásobování obchodů potravinami či drobný živnostenský servis. V konečném důsledku tak zvýší ceny občanům.


Satelit (Artemis) systému Galileo na oběžné dráze.

Související