Prodej osobních aut v Číně klesl v květnu na 1,04 milionu vozů z loňských 1,14 milionu vozů a zaznamenal první pokles za více než dva roky. Na čínský automobilový trh mají letos negativní vliv ukončení vládních pobídek podpory prodeje, snaha omezovat registrace nových automobilů a drahý benzin. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM). Čína je největším automobilovým trhem světa.

Slabší byl prodej i ve srovnání s předchozím měsícem, a to již druhý měsíc za sebou. Od počátku letošního roku je prodej vyšší jen o 6,1 procenta.

Celkový prodej automobilů, tedy včetně těžkých nákladních vozů a autobusů, pak v květnu klesl o tři procenta na 1,38 milionu vozů.

Čeká se až desetinový pokles prodeje

Čínský automobilový trh bude zřejmě klesat i v letních měsících. Léto je pro prodejce aut obvykle jedním z nejslabších období. Na podzim by se podle analytiků mohl znovu oživit.

"Červen a červenec nebyly nikdy nejlepší měsíce pro prodej aut. Nulový růst by byl letos tím nejlepším scénářem," uvedl analytik společnosti J. D. Power Jenny Gu. Září a říjen jsou pro čínské prodejce aut obvykle nejlepšími měsíci v roce, napsaly agentury AP a Reuters.

Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. V celém loňském roce prodej aut v Číně stoupl zhruba o třetinu na rekordních 13,8 milionu vozů. Letos se očekává výrazné zpomalení růstu, někteří analytici však již připouštějí i pokles prodeje, a to až o deset procent.

Generální tajemník CAAM Tung Jang očekává pokles prodeje v některých dalších měsících, za celý rok by však prodej měl vzrůst, i když pomaleji než o nyní odhadovaných deset až 15 procent. "Prodej aut neklesne ve všech měsících zbývajících do konce roku, avšak určitě uvidíme další měsíční snížení," řekl novinářům. Detailnější údaje však neposkytl.

Zájem o auta opadává nejen v Číně

Agentura AP ve středu s odvoláním na čínskou vládu uvedla, že plánuje program šrotovného pro užitkové vozy, aby podpořila slábnoucí poptávku na automobilovém trhu. Majitelé by tak mohli za stará zemědělská vozidla, městské autobusy a těžké nákladní automobily získat na nákup nového vozu prémii 11 tisíc až 18 tisíc jüanů (28 tisíc až 46 tisíc korun).

Zájem o auta je slabší i na dalších předních světových trzích. Prodej v USA v květnu výrazně zaostal za očekáváním. V Indii stoupl o sedm procent, což byl nejnižší růst za dva roky. V Japonsku se pak prodej propadl o třetinu na nejnižší úroveň od roku 1968.