Škoda Auto zavede ve svém závodě v Kvasinách na Rychnovsku od září pracovní soboty. Přijme proto několik set nových zaměstnanců. Vyplývá to ze čtvrtečního vydání týdeníku Škodovácký odborář.

Škodovka v Kvasinách vyrábí modely Yeti a Superb. Podle rychnovského úřadu práce by nábor v automobilce měl v okrese snížit míru nezaměstnanosti, která se nyní pohybuje kolem 6,7 procenta.

"Vývoj v kvasinském závodě vítáme. Práci v automobilce z řad nezaměstnaných by mohly nalézt desítky lidí," řekl ředitel rychnovského pracoviště úřadu práce Petr Richtera.

V současné době se počet nezaměstnaných v okrese pohybuje kolem 2800. V době před krizí, v polovině roku 2008, bylo v okrese bez práce necelých 1000 lidí. Podle Richtery růst ve Škodě Auto přinese nová pracovní místa i doprovodných službách, které nesouvisejí přímo s výrobou.

Automobilka bude směny navíc vyhodnocovat

Podle odborářského týdeníku půjde o zkušební fázi takzvaného osmnáctisměnného týdenního systému výroby, kdy automobilka plánuje přidat v týdnu o tři denní směny navíc. Naostro by měla Škodovka vyrábět od pondělí do soboty v Kvasinách v příštím roce.

,,Projekt budeme analyzovat, využijeme zkušenosti z již dřívějších atypických směnných modelů," řekl týdeníku Škodovácký odborář šéf odborů Jaroslav Povšík. Do konce roku chtějí vyladit všechny nedostatky, které se projeví až v praxi. Vyrábělo se by ve třech směnách šest dní v týdnu, zatímco dnes je pracovní doba pětidenní.

Do Kvasin přijdou stovky nových zaměstnanců

Na vícesměnný model v Kvasinách bude potřeba několik set pracovníků navíc, Škodovka podle odborářů už začala s náborem. Počet odpracovaných hodin zaměstnanců se nezmění. Továrna zároveň postupně snižuje počet agenturního personálu, který nahradí kmenoví zaměstnanci.

Automobilka ale počítá i s tím, že i v novém systému by v Kvasinách omezený počet agenturního personálu pracoval. Odboráři totiž očekávají vyšší fluktuaci s ohledem na vyšší množství nových zaměstnanců, kteří budou ve zkušební době.

Naopak u Fabie a Roomsteru automobilka předpokládá, že se bude montovat stále ve dvou směnách pět dní v týdnu. Na tři směny běží montáž vozů Octavia, Yeti a Superb. Ve třech výrobních závodech Škoda Auto v České republice (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) pracují zaměstnanci v několika desítkách různých modelech pracovní doby.

Plánované změny v navyšování směn souvisejí s avizovanou růstovou strategií podniku. Škoda chce do roku 2018 zdvojnásobit nynější výrobu na 1,5 milionu vozů.

S tím souvisí stavba nové haly na výrobu Škody Octavia i modernizace lakovny, která je plánována na období letní hromadné dovolené. Firma nechá do lakovny nainstalovat zařízení na nástřik povrchu vnitřku karoserie pomocí robotů. Nahradí práci 40 pracovníků lakovny, kteří ale dle firmy nebudou propuštěni.

Modernizace lakovny je rozdělena na několik etap, letos podnik investuje do změn první linky v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, v příštím roce budou zmodernizovány další dvě boleslavské linky. Na závěr je připravena změna technologií i do pobočného závodu v Kvasinách.