Škoda Auto plánuje do roku 2013 rozšíření své prodejní sítě v Číně o třetinu na 400 obchodních míst. Na konci minulého roku měla 305 prodejen u zhruba stovky dealerů. Oznámili to zástupci společnosti před dnešním zahájením autosalonu v Šanghaji.

Čína je pro Škodu největší odbytiště. Loni v zemi zvýšila prodej ze 123 500 tisíc na 180 600 tisíc vozů a v růstu pokračovala i v letošním prvním čtvrtletí, kdy na trhu prodala 54 400 aut, tedy o 27 procent víc, než loni. Celosvětově prodej značky od ledna do března vzrostl o 21 procent.

 

Kde vyrábí Škoda Auto

"Na důležitých světových trzích se chceme stát měřítkem, co se týče vozů orientovaných na prostor, na nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty a na chytrá řešení," uvedl předseda představenstva Škody Winfried Vahland. Automobilka již dříve oznámila cíl do roku 2018 nejméně zdvojnásobit výrobu na víc než 1,5 milionu aut.

 

Dealeři v Číně mají lepší výsledky

Prodejní síť Škody v Číně se v některých ohledech liší od evropských autosalonů. Jednotliví prodejci v Číně prodávají podle Petra Syrovátky, který je zodpovědný za rozvoj dealerské sítě značky v zemi, dvakrát až třikrát více aut, než v Evropě. Zákazníky tak může například vítat vyčleněný pracovník již při vstupu do prodejny. V průměru u jednoho dealerství pracuje 50 až 80 lidí.

Pružnější je také výstavba nových prodejen. "Když se s investorem dohodneme, tak je prodejna hotova do osmi až devíti měsíců," uvedl Syrovátko.

Zvyky zákazníků jsou jiné

 

Škoda Auto v Číně

2005 Vstup na trh (podepsána smlouva o spolupráci mezi společnostmi Shanghai Volkswagen a Škoda Auto)

2006 První dealer

2007 Zahájení výroby v Šanghaji (model Octavia - Ming Rui)

2008 Zahájení výroby modelu Fabia (Jing Rui)

2009 Zahájení výroby modelu Superb (Hao Rui)

2010 Zahájení výroby nové generace vozů Octavia

2013 Předpokládané zahájení výroby vozu Yeti

Škoda Auto v Číně působí od roku 2005 a od roku 2007 vyrábí auta ve společném závodě s Volkswagenem. Postupně do výroby zařadila Octavii, Fabii a Superb. Následovat by měl v roce 2013 Yeti.

 

"Tato úspěšná historie ukazuje potenciál našeho podniku na nejdynamičtěji se rozvíjejícím trhu světa. Na to navážeme v dalších letech s investicemi do trhu i produktů," dodal Vahland.

Škodovky vyráběné v Číně mají své specifika. Na trh se například vůbec nedodávají dieselové verze, o které není zájem, Číňané ale naopak více nakupují lépe vybavené vozy. Octavia a Superb nemají anténu na střeše, ale je integrovaná v zadním okně. Přednímu chladiči dominují vertikální chromové mřížky. Další odlišností například je, že se Superb v Číně prodává standardně se 16palcovými koly místo větších ráfků. Důvodem je nižší kvalita čínských silnic. Nejprodávanějšími barvami jsou černá, stříbrná a šedá. Naopak skoro vůbec není zájem o zelenou a o bílou, která je v Číně barvou smutku.

Na mezinárodním autosalonu v Šanghaji Škoda vedle nyní vyráběných modelů prezentuje studii Vision D, která má naznačit, kam se budou ubírat v příštích letech připravované modely. Vedle toho firma předvedla svůj elektromobil na bázi Octavie Green E Line.

Čína je největší světový automobilový trh. Loni prodej nových vozů stoupl o třetinu na 11,4 milionu, za deset let by to mělo být přes 20 milionů aut. Škoda má na celkových prodejích podíl 1,6 procenta.

 

 

 

+27 procent

byl další nárůst prodeje vozů Škoda na čínském trhu v prvním čtvrtletí letošního roku. Celkem se tam prodalo 54 400 škodovek. Prodeje české značky přitom rostly výrazně více než celý čínský trh, který přidal devět procent.