Plány Evropské unie na automobilismus s nulovými exhalacemi se nezastavují ani před modlou sportovních fandů, formulí 1. Mezinárodní automobilová federace (FIA) dostala z Bruselu zadání připravit série závodů pro elektromobily.

Pro šéfa FIA Jeana Todta je to příležitost, jak si vylepšit pozici ve sporu s Berniem Ecclestonem, který dnes miliardový byznys spojený s F1 fakticky ovládá. Motiv Evropské unie je zřejmý. Chce popularitu závodů využít pro upozornění veřejnosti na novou technologii.

Ideály, nebo mocenský boj?

Návrh "elektrifikovat" závody nastínil Todtovi evropský komisař pro průmysl a podnikání Ital Antonio Tajani, který jako jednu ze svých priorit deklaruje nastartování posunu evropského automobilového průmyslu směrem k zelenějším technologiím.

Todt na politické zadání reagoval vstřícně. "Chceme mít nové kategorie s novou energií tak rychle, jak to jen bude možné," uvedl Todt v rozhovoru pro britský list Financial Times a dodal, že první závodní sezonou by mohl být už rok 2013. Hlavní postava automobilové federace se chce zasadit o to, aby se závodilo v co nejvíce zemích.

V rámci FIA se ve spolupráci s odborníky Evropské komise připravují pravidla pro elektřinou poháněné závodní automobily, motokáry i monoposty. Technickou stránku má na starosti komise pro elektrické závodní vozy, řízená bývalým technickým ředitelem německé automobilky BMW Burkhardem Göshelem. Záměrem je dojít až k úrovni formule 1.

Komerční práva na formuli 1 však FIA v roce 2001 přenechala Ecclestonově firmě Formula One Group za 360 milionů dolarů. Kontrakt, který měl platit sto let, je ale stále předmětem sporů. Vzhledem ke komerčnímu potenciálu formule 1, generující ročně tržby přes miliardu dolarů, se dnešnímu vedení zdá částka nízká.

Ve hře je také rozdělování příjmů mezi FIA a týmy. Platnost současné dohody vyprší v roce 2012. "Je to mocenský boj. Jde o velké peníze. Tyto návrhy či spor o nová pravidla zavádějící turbomotory o objemu 1,6 litru jsou jen okrajové boje, kterými aktéři ukazují, kdo z nich je silnější. V tuto chvíli je to cílená propaganda ze strany Jeana Totha," řekl HN Pavel Turek, který se jako manažer týmu McLaren dostal ve světě F1 z Čechů nejdál.

Ticho jako hrozba

Vůči plánům na elektrické vozy F1 je Turek skeptický. U méně prestižních tříd však zásadní problémy nevidí. "Celkově půjde motorsport nějakou zelenou cestou, to je jasné. Tyto tendenci budou zejména v nižších kategoriích," dodal s tím, že v počátečních fázích se zřejmě prosadí hybridní řešení, tedy kombinace spalovacího motoru a elektromotoru. S tím ostatně již dnes počítá FIA.

Že by na slavných okruzích kroužilo třeba zcela tiché Ferrari, si Turek nedovede představit "Myslím, že by to formuli 1 absolutně zlikvidovalo. A úplně zbytečně," říká. Tím, že by nová pravidla diváka ochudila o tradiční zvukovou kulisu, argumentuje i Ecclestone.

Změna by byla skutečně výrazná, potvrzuje Radek Tichánek, který zastřešuje tým ČVUT na studentských závodech formulí. "Je to kombinace zvuků z valivého odporu, převodů a kvičení elektroinstalačních částí," přibližuje Tichánek akustický zážitek ze závodu elektromobilů.

 

Byznys formule 1

200 milionů dolarů

vydělá podle poradenské společnosti Deloitte jeden závod Velké ceny formule 1. Ze zisků z televizních přenosů získají stáje pouhé jedno procento.

520 milionů diváků

sledovalo v minulém roce sérii závodů formule 1.

Problémy "elektroformulí"

Zvuk motoru - Vozy poháněné elektromotorem nevydávají takový zvuk jako ty se spalovacím motorem. Fanoušek formule 1 by tak byl ochuzen o typický zvuk svého oblíbeného sportu. "K formuli 1 neodmyslitelně patří burácení silných motorů a akcelerace," míní Pavel Turek.

Nevyspělost - "Elektroformule" nejsou dosud tak technologicky vyspělé, aby mohly konkurovat těm klasickým. "Do budoucna si dovedu představit, že by to mohlo být atraktivní. Poté to ani nikdo nepozná, když budou mít formule silné baterky a silný motor," říká Antonín Charouz.

Dobíjení - Až komická by se mohla zdát scéna, kdy formule při závodě zajede do boxu a namísto natankování jí technický tým v motoru vymění baterie. I na to si ale diváci mohou zvyknout.

 


REKORDMAN
Elektromobil Tesla Roadster ujede na jedno nabití 501 kilometrů. Tento sporťák poháněný lithium-iontovými bateriemi tak drží mezi vozy poháněnými elektromotorem rekord ve vytrvalosti.
FOTO: BLOOMBERG

Související