Významnou roli v provozu autonomních vozidel hrají senzory, které nahrazují zrak řidiče a schopnost lidského mozku zpracovávat rozhodnutí založená na tom, co oko vidí. Autonomní vozidla však nemohou spoléhat pouze na data z kamer a radaru. Radarové senzory jsou sice spolehlivé, ovšem jejich rozlišení neumožňuje identifikaci chodců a malých objektů nacházejících se ve větší vzdálenosti. Kamera zase nabízí dostatečnou úroveň detailů a dobrý přehled v dvourozměrném formátu, vyžaduje však rozsáhlý software pro převod 2D obrazu okolního prostředí do 3D formátu.

Pro bezpečnou autonomní jízdu proto výrobce doplnil vozidlo dalším senzorem. Nazývá se lidar (LIght Detection And Ranging), což je zkratka pro detekci světla a měření vzdálenosti. „Potřebujeme, aby se funkce senzorů překrývaly, tedy aby mohl senzor sloužit zároveň jako záloha a v případě potřeby převzít funkce jiného senzoru,“ říká Fredrich Claezon, systémový architekt pro autonomní vozidla. Systém ale musí umět vyřešit i konfliktní situace. „Co když kamera a radar navrhnou protichůdné informace? Kterému z těchto senzorů bychom měli věřit? S lidarem můžeme získat lepší základ pro rozhodnutí,“ dodává Fredrich Claezon.

Plně autonomní samořízené nákladní vozidlo Scania AXL je vybaveno kamerami, radarem, lidarem a přijímači GPS. Systém je navržen tak, aby splňoval potřeby při provozu v dolech. „Systém ještě není natolik chytrý, aby jej bylo možné použít na silnicích, ale je určitě dost chytrý na to, aby mohl být provozován v dolech,“ vysvětluje vývojový inženýr Magnus Granström. „Lidské oko není možné snadno nahradit, ale pomocí senzorů lze získat relativně dobrý přehled o okolí. V tomto případě vidíme, co potřebujeme vidět,“ dodává Granström.

„Již nyní u zákazníků provozujeme autonomní nákladní vozidla. Doposud však zahrnovaly i prostor pro záložního řidiče, který může v případě potřeby zasáhnout. Scania AXL nemá kabinu pro řidiče, a to zásadním způsobem mění pravidla hry,“ říká Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve firmě Scania. „Vývoj samořiditelných vozidel zaznamenal v posledních letech velký pokrok. Stále ještě neznáme všechny odpovědi, ale prostřednictvím konceptů, jako je Scania AXL, pronikáme na nová území a učíme se velmi rychle.“

Související