Největší domácí online prodejce potravin Rohlík.cz doručil během loňského předvánočního období historicky největší počet objednávek. Oproti stejnému období předminulého roku (od 20. – 24. prosince) se zvýšil o 83 procent a v nejexponovanější dny překonal dvojnásobek minulého roku. „Náš sklad chrlil okolo 300 tisíc kusů zboží denně, které jsme dováželi zákazníkům až domů za pár hodin od objednání, což je v takto hektickém období malý zázrak,“ uvedl Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel společnosti Rohlík.cz.

V nejfrekventovanějších prosincových dnech doručovali kurýři Rohlíku průměrně osm tisíc objednávek denně. Rekord firmy padl v pátek 21. prosince, kdy se rozvezlo téměř devět tisíc objednávek.

„Zároveň jsme si otestovali možnosti našich skladů a logistiky. Víme, že bez dalších automatizovaných procesů se dál výrazně posunout nedá, a bude to jedna z našich klíčových oblastí, na kterou se zaměříme v příštím roce,“ dodal Rostislav Brzobohatý.

Softwarem proti plýtvání

Další z velkých online obchodů s potravinami, Košík.cz, o svátcích v ostrém provozu vyzkoušel nový systém, který by měl zásadním způsobem zefektivnit celý dodavatelský řetězec. Platforma, která vznikla ve spolupráci se společností Logio, poslouží k přesné předpovědi poptávky, lepšímu využití skladovací plochy, ale také dalšímu snížení plývání. Unikátní řešení má u 15 000 položek e-shopu předpovídat poptávku až na 97 procent.

Nová platforma je už integrována do všech zásobovacích a skladovacích procesů. Na základě pokročilé analýzy dat z posledních dvou let poskytuje důležité podklady pro další rozhodování a obchodnímu týmu navrhuje konkrétní plány zásobování. Jejich dopad následně zpětně ověřuje a na základě úspěšnosti se prostřednictvím neuronových sítí dále „učí“. Uvedení do provozu předcházelo náročné půlroční testování, kdy se systém naučil znát zákaznické nákupní návyky u naprosté většiny produktů.

Košík.cz očekává, že by se díky chytrým objednávkám měla razantně zvýšit dostupnost zboží a spolu s tím snížit objem potravin vyhozených kvůli exspiraci.

I na Košíku během svátků výrazně stoupl počet nakupujících. Firma odhaduje, že si hlavní nákupy pořídila v Praze a středních Čechách online až každá dvacátá domácnost.

Související