Situaci by měly zlepšit nová jednotná pravidla digitálního trhu a přeshraničního doručování pro celou Evropskou unii, která vstoupí v platnost v roce 2019. Díky nim vznikne speciální webová stránka za účelem transparentního srovnání služeb balíkových přepravců.

„Nová pravidla vítáme, protože jsme vždy kladli důraz na férový poměr kvality a ceny. Větší důvěra trhu a růst objemu zásilek umožní nasadit více přímých mezinárodních linek, a tím zrychlit přepravu a zefektivnit náklady,“ uvádí Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

Podle údajů projektu Česko v datech uskutečnili lidé v České republice v roce 2015 téměř 72 procent všech svých internetových nákupů, oproti necelým 20 procentům nákupů z internetových obchodů jiných států Evropské unie a zhruba 7,5 procentům mimoevropských. Nijak výrazně se tak svým chováním neliší od obyvatel ostatních členských států EU, z nichž na domácím e-trhu nakupuje průměrně 87 procent.

Na internetu Češi nejčastěji míří do e-shopů Velké Británie, Irska, Nizozemska a Německa, za hranicemi Evropy potom USA a Číny. Předloni v zahraničních e-shopech utratili zhruba 28 miliard korun, tedy téměř o třetinu více než v předchozím roce. Češi na internetu nejčastěji nakupují také oblečení a obuv, populární je rovněž elektronika nebo sportovní potřeby. „Přeprava balíků se stále častěji týká i malých zásilek s předměty denní potřeby. Váha balíků klesá, zatímco jejich počet stoupá. Zákazníci e-shopů s oblibou využívají doručení i těch nejmenších věcí až domů bez nutnosti navštívit kamennou prodejnu,“ dodává Pavel Včela.

Související