Investice do středočeských přístavů a lodních cest přesahují desítky milionů korun. Nové projekty zlepšují podmínky pro nákladní i rekreační plavbu. V regionu například nedávno Ředitelství vodních cest ČR dokončilo modernizaci plavebních komor v Brandýse nad Labem a Velkém Oseku na Kolínsku.

Pokračují i úpravy největšího přístavu v ČR v Mělníku, naopak plánované rozšíření nákladního přístavu v Kolíně letos nezačne, jak potvrdil předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý.

V Mělníku pokračuje mimo jiné rozšíření manipulačních ploch a parkoviště, České přístavy teď čekají na změnu územního rozhodnutí, protože zde chtějí položit novou kolej, která však oproti plánům nepovede podél Labe, ale prostředkem terminálu.

"Očekáváme rozhodnutí v prvním pololetí letošního roku," uvedl předseda představenstva. Ke snížení hluku a ekologičtějšímu provozu přispěje kromě nové koleje i nákup nových jeřábů, tím se omezí používání manipulačních vozidel. Minimálně jeden jeřáb objednají České přístavy v druhé polovině letošního roku.

Rozšíření nákladního terminálu v Kolíně brání komplikace spojené s plánovaným přelitím starého ramena Labe, které zakázala Česká inspekce životního prostředí. Pro rozšíření manipulačního prostoru za desítky milionů korun už mají České přístavy projekt, ale podle Černého se nyní především soustředí na započaté projekty v Mělníku a Ústí nad Labem.

Letos také začnou práce na plavebním kanálu mezi Vraňany a Hořínem na Mělnicku. Ředitelství vodních cest připravilo projekt, který má zajistit větší podjezdní výšku. Teď činí 4,5 metru, stoupnout má na sedm metrů, což umožní proplutí velkých osobních lodí a přepravu nadměrných nákladů. Kvůli tomu musí být upraveno několik silničních a železničních mostů.

Zahájení projektu Ředitelství vodních cest předpokládá v červenci a hotovo by mělo být v roce 2019. Některé z mostů jsou na hranici životnosti a oprava umožní jejich větší zatížení. I po rekonstrukci by měl zůstat zachován původní historický vzhled konstrukcí.

Příští rok by Ředitelství vodních cest mělo začít budovat také přístaviště v Nymburku, Čelákovicích i další městech. Tato přístaviště pro malá plavidla poskytnou i zázemí, například servisní centra, čerpací stanice i přístavní můstky.

Související