Vláda ve středu dala zelenou ministerstvu dopravy, aby si na dálnici D4 vyzkoušelo spolupráci veřejného a soukromého sektoru, takzvaný systém PPP. Dosud nevybraná firma či konsorcium by mělo postavit 32 kilometrů nové dálnice mezi Příbramí a Pískem a spolu se stávajícím úsekem od Prahy ji provozovat a udržovat. Stát by pak za úsek platil nájemné.

Podle ministerstva dopravy by se mohlo začít stavět už v druhé polovině příštího roku. Důvodem je, že stavba je připravená a její trasa schválená. Proto může stát dříve než například strategicky významnější dálnice D3, která má také spojovat Prahu s Jihočeským krajem.

"Chtěl bych PPP projekty rehabilitovat jako jeden z vhodných způsobů, jak stavět," říká ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj je tento způsob stavby rychlejší a stavební firma si dává větší pozor na kvalitu, protože se o dálnici následně i stará. Ťok navíc zdůraznil, že je čas začít se připravovat na situaci, kdy se po roce 2023 omezí příliv evropských dotací a kdy tak bude nutné využívat i jiné zdroje financování.

Výhodou má být i to, že peníze musí sehnat investor a stát platí pouze nájem. Kritici ale namítají, že stát si dokáže půjčit výhodněji než konsorcium soukromých firem. Studie ministerstva ale tvrdí, že PPP projekt je v tomto případě výhodnější.

Kromě D4 předpokládá ministerstvo dopravy, že dalším takzvaným PPP projektem s využitím soukromých peněz bude dostavba rychlostní silnice D7. Ministerstvo dopravy plánuje, že komunikaci vybuduje na svoje náklady soukromý investor, který ji poté bude po předem určenou dobu spravovat, za což bude od státu dostávat peníze.

V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě komunikací R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 i potřeba prioritně čerpat peníze z EU.

V polovině září vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na právního, finančního a technického poradce pro vypsání výběrového řízení na dostavbu D4 za 97 milionů korun. Pokud by ale vláda s výstavbou komunikace prostřednictvím PPP projektu nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit.

 

Související