Dopravní informační systém ViaRodos končí testování a je připraven pro použití řidiči v České republice. ViaRodos vyvinula v rámci svého superpočítačového centra IT4Innovations Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Ve svém dopravním zpravodajství jej využívá Česká televize nebo Radiožurnál.

Pilotní verze systému viaRodos byla spuštěna v únoru 2013 a po dvou letech testování je připravena na ostrý provoz v rámci dynamických navigačních systémů nebo přímo na internetu. 

Výhodou systému je množství poskytovaných informaci, které se aktualizují každých 30 sekund. Řidič se tak dozví s přesností několika kilometrů, jaká je na určitém úseku průměrná rychlost či jaké zpoždění na něm může nabrat.

ViaRodos sleduje dopravní situaci pomocí několika zdrojů. Systém využívá hlavně data 130 tisíc vozidel osazených sledovacím systémem GPS z mýtných bran, dále 265 mýtných bran rozmístěných v intervalech několika kilometrů na hlavních silnicích a dopravní kamery ve městech. Všechna data jsou anonymní.

Systém viaRodos zatím poskytuje aktuální dopravní informace o hlavních komunikacích v zemi plus v Praze, Brně a Ostravě ve zkušebním rozhraní na adrese www.viarodos.cz.

„Aplikace ViaRodos výrazně usnadňuje řidičům život, neboť je schopná s maximální přesností předpovídat dopravní zácpy, dobu celkového zdržení v koloně, případně doporučit adekvátní objízdnou trasu a výrazně tak ušetřit čas. Pokud řidiče čeká například cesta z Prahy do Ostravy, spolehlivě vyhodnotí, zda se vydat jižní trasou přes Brno, či zvolit severní dálnici přes Hradec Králové,“ vysvětluje dopravní expert Národního superpočítačového centra IT4Innovations Martin Hájek.

„Všechny tyto informace bychom nyní chtěli poskytnout řidičům přímo do jejich vozidel,“ řekl Hájek. To by měly umožnit mobilní aplikace nebo RDS-TMC, tedy rádiové vysílání, které umožňuje informace přenášet do automobilových navigací.

Související