Ponecháním zhruba 90centimetrové základny hráze pod vodní hladinou se na volné části řeky zvýšil průtok, kvůli kterému musí nákladní lodě proti proudu táhnout remorkér.

„Na tuto skutečnost jsme upozornili investora, což je Správa železniční dopravní cesty, s tím, že podle našeho názoru odtěžení svévolně vzniklého přesypu nebylo provedeno podle našeho pokynu a že zhotovitel (Metrostav) musí nést odpovědnost za problémy, která mají plavidla,“ uvedl Kalousek. Větší pravomoci podle něj plavební úřad nemá, protože v případě nefiguruje ani jako účastník stavebního řízení.

Firma trvá na tom, že překážku v toku Labe už odstranila a že stavbou hráze stavební podmínky neporušila, uvedl její mluvčí František Polák. Celý spor tak patrně skončí u soudu, neboť lodní dopravci trvají na proplacení nákladů na provoz remorkéru. Cena projektu ale s žádnými dodatečnými náklady nepočítá a stavebník nemá rezervy, ze kterých by mohl remorkáž lodním dopravcům proplácet, dodal s odvoláním na informace od Metrostavu Jiří Aster ze Svazu dopravy ČR.

Hráz, po které by mohly ke stavbě mostu přijíždět vozidla stavitele, byla v projektové dokumentaci uvedena. Následně ale měla být kompletně odtěžena, což se ale podle plavební správy nestalo a Metrostav odstranil pouze viditelnou část nacházející se nad hladinou. Podle měření uskutečněných v řece má materiál ponechaný v korytě Labe výšku od 50 do 90 centimetrů.

Rekonstruovaný železniční most spojuje dvě děčínská nádraží, hlavní a východní. Téměř 360 metrů dlouhý most má dostat novou nosnou konstrukci nad řekou, která nahradí provizorní ocelovou mostovku z roku 1976. Stavba začala loni v listopadu. Celá rekonstrukce za 80 mil. korun má být hotová do konce letošního roku.

Související