Logistika se obvykle počítá mezi konzervativní obory, ve kterých není pro inovativní start­-upy příliš místa. To už ale dávno není pravda. Důkazem je i mladý podnikatel Jan Bednář, který se svou logisticko­-technologickou firmou prorazil na velice konkurenčním americkém trhu.

Jeho společnost ShipMonk, která pro americké e­-shopy zajišťuje příjem zboží, skladování, složitější přípravu zásilek a jejich odeslání, se navíc umístila podruhé za sebou v prestižním žebříčku Inc. 5000, jenž hodnotí nejrychleji rostoucí soukromé firmy v USA. S 2470procentním skokem za poslední tři roky a celkovým obratem 28,4 milionu dolarů (666 mil. korun) se ShipMonk objevil na 154. místě celkově a na 12. místě mezi logistickými společnostmi.

Janu Bendářovi se navíc před dvěma lety povedlo dostat se jako druhému Čechovi do dalšího prestižního žebříčku − 30 pod 30 amerického časopisu Forbes −, který poukazuje na mladé lidi, již vynikají ve svém oboru.

Podle Bednáře jsou hlavními přednostmi firmy především vlastní technologie a unikátní přístup k trhu. "Jako jedna z mála logistických firem jsme postavili 'fun brand', který nám umožňuje více se líbit našemu cílovému zákazníkovi, což jsou e­-commerce firmy, především vlastněné mileniály. Tato generace ráda pracuje s lidmi, kteří jim rozumí a mají podobné myšlení. Když se podíváme na většinu logistických firem, málokterá z nich má dobře udělané technologie anebo brand, a proto je pro naše potenciální zákazníky mnohem zajímavější pracovat s někým, kdo je jim více podobný," popisuje Jan Bednář. Mezi jeho zákazníky tak patří vedle rychle rostoucích e­-shopů například youtubeři a další internetové celebrity.

Jak v USA rozjet firmu?

"Nejdůležitější je trpělivost a odvaha. Musíte se odevzdat tomu, co chcete dělat – našetřit kapitál, odstěhovat se do Států a začít naplno fungovat. Nemyslím si, že je reálné začít firmu v USA z Česka. Ještě jsem nepotkal nikoho, komu by se něco takového povedlo. Trh v USA je tak obrovský, že když budete v tom, co děláte, dobrý, tak si zákazníky vždycky najdete," říká Jan Bednář.

Svoji firmu rozběhl vlastně náhodou. Během studií v USA ho kamarád požádal, aby mu pomohl poslat do Česka zboží, které si objednal na americkém e­-shopu. Mnozí obchodníci za louží totiž neposílali objednávky do Evropy, takže se "objednávky" od kamarádů začaly množit. Bendář tak postupně vytvořil firmu BedaBox, která tuto mezeru zaplnila.

Od začátku byla v zisku, uspěla v několika lokálních podnikatelských soutěžích a díky tomu se dostala do start­upového inkubátoru. Bendář postupně došel k závěru, že největší příležitost číhá ve vytvoření technologické firmy, která se zaměří na logistické služby pro menší a střední e­-shopy. V roce 2015 se přestěhoval do prvního většího skladu a firmu přejmenoval na ShipMonk.

Vedle technologií je start­-up do značné míry postaven i na dominanci Amazonu ve Spojených státech. "Amazon má velký vliv na logistický systém, především na standard rychlosti doručení balíků. Dnes je zvykem si na něm něco objednat a nejdéle do dvou dnů to mít doma. To malé e­-shopy těžko zvládnou, aniž by platily velké sumy za dopravu, což se právě my snažíme změnit. Snažíme se dát i malým e­-shopům možnost dostat své zboží do rukou zákazníků co nejrychleji za co nejlepší ceny," popisuje Jan Bednář.

Kitting pro kočky a singles

Vedle běžného příjmu, skladování a odesílání poskytuje ShipMonk i velké množství služeb s přidanou hodnotou, především vytváření balíčků, které se skládají z různých položek podle přání koncových zákazníků. Kompletace zásilek, respektive takzvaný kitting tvoří třetinu byznysu logistické firmy, mezi jejíž zákazníky patří například společnosti, které prodávají sady kosmetiky, sestavy zboží pro kočky nebo singles.

ShipMonk má přes tisíc zákazníků, pro které připraví a odešle měsíčně kolem 800 tisíc zásilek. Tak velké množství "customizovaných" zásilek se mu daří bez vysokých nákladů připravovat pro mnoho zákazníků najednou především díky vlastnímu vývoji technologií. Vytvořil si software pro řízení skladu, zásob i přeprav. "Kompletně jsme zautomatizovali celý proces fulfillmentu, takže si ho zákazník řídí celý sám na dálku," říká Jan Bednář. Zajímavostí je, že tým 25 vývojářů sedí v Praze.

Bednář měl v plánu svůj software i prodávat, ale kvůli rychlému nárůstu firmy na to zatím nebyl čas. Proto čeká, než se růst firmy ustálí. V tempu ale nepolevuje − loňský obrat by chtěl letos více než zdvojnásobit. Svůj cíl nejspíš ještě překročí.

Zatímco software ShipMonku je už hodně rozvinutý, v hardwaru se automatizace teprve chystá. Firma má před sebou investici do vybavení v hodnotě dvou milionů dolarů (47 mil. korun). Zároveň plánuje nasazení umělé inteligence, ale přesnější informace zatím nechce Bednář prozradit. Umělá inteligence se v současné logistice začíná využívat zejména pro predikci poptávky a navázané řízení zásob. A právě na řízení zásob ShipMonk staví.

O expanzi už ale Bednář mluví otevřeněji. ShipMonk dnes rozesílá po Spojených státech valnou většinu zásilek − 85 procent −, proto k floridskému skladu před dvěma lety přidal další v Kalifornii a letos v Pensylvánii. A nyní se firma chystá do Evropy, kam zatím směřuje zhruba jen osm procent dodávek. "V Evropě budeme pravděpodobně otevírat sklad v Německu nebo v Holandsku. Pravděpodobně se budeme stále zaměřovat spíše na americké klienty než na místní evropské e­-shopy. Do Česka se ale v nejbližší době nechystáme," říká Jan Bednář.

Podle časopisu Forbes plánuje po expanzi za dva až tři roky z firmy vystoupit a začít cestovat. Zájemce o koupi ShipMonku by podle něj mohl přijít z řad větších dopravců nebo investičních fondů.

Související